دعاوی خانوادگی که از زمره حقوقی است که در قانون تعریف شده که برای زوجین در قانون مدنی، قانون حمایت خانواده و قانون آئین دادرسی مدنی راجع به بخشی از موارد و حتی قانون جزا که دربرگیرنده خط مشی زندگی و تکالیف و شرایط و حقوق خانواده ها را تعریف می کند.

وکیل خانواده کیست؟

در این قسمت تمامی موارد مربوط به خانواده را به صورت خلاصه برای شما توضیح میدهیم در واقع یک وکیل خانواده مواردی از جمله مطالبه مهریه ، اجرت المثل ایام زوجیت ، بررسی نفقه زوج ، نفقه فرزند ، حضانت فرزند ، تقاضای ازدواج مجدد ، الزام به تمکین ، مطالبه نفقه و … را بررسی می کند. باید در نظر داشت که وکیل طلاق مجرب نیز می تواند همین موارد را در صورت لزوم مورد تحقیق قرار دهد.

در اصل وکیل طلاق توافقی زیر مجموعه ای از وکیل خانواده محسوب می شود. برای اطلاعات بیشتر درباره هر یک از این موارد میتوانید به صفحه ی مربوطه مراجعه کنیدو همچنین برای گرفتن وکیل میتوانید همین حالا قرار ملاقات رزرو کنید.

وکیل خانواده ره جویان عدالت

آیا لازم می باشد که برای طرح دعوا یا دفاع از دعوایی که علیه ما طرح شده از وکیل خانواده  استفاده کنیم؟

نهاد قضایی به منظور رسیدگی به دعاوی و حل و فصل اختلافات ایجاد شده است و روزانه هزاران پرونده در هر کدام از دادگاههای حقوقی و کیفری مطرح و رسیدگی و اجرا می شود به دلیل کثرت پرونده و قوانین ومقررات ماهوی بسیار آیین دادرسی و شیوه رسیدگی خاصی برای نهاد قضایی لازم و ضروری است

قوانین آیین دادرسی مدنی و کیفری مدون در این زمینه داریم ولی اغلب افراد در انتخاب مسیر طرح دعوا استفاده از این شیوه ها را نمی دانند چرا که یک امر تخصصی می باشد پس در چنین مواردی برای حضور در محضر دادگاه و قاضی که فرد متخصص می باشد نیاز است کسی که قانون را می داند و حق و حقوق مصرح در قانون را می داند داخل در موضوع شود .

مزایای استفاده از وکیل خانواده ره جویان عدالت در دعاوی خانوادگی؟        

۱-در صورت نیاز به وکیل خانواده در موضوع خانوادگی «ره جویان عدالت »از بین وکلا متخصص در امر حقوقی و از بین وکیل متخصص در آن موضوع وکیل انتخاب و به موکل معرفی می کنند یعنی وقتی نیاز به وکیل در امر خانواده و طلاق داریم نیاز نیست پرس و جو کنیم و دنبال این باشیم که کدام وکیل در این امر تبحر دارد در موسسه حقوقی ره جویان عدالت شما مستقیم میروید پیش وکیل متخصص در امر خانوادگی .

  • استفاده از گروه وکلا ره جویان عدالت این امتیاز را به شما می دهد که علاوه بر اینکه وکیل خانواده انتخابی در قبال شما مسئول می باشد پرونده شما تحت نظارت و پیگیری مدیریت و مسئول گروه نیز می باشد.
  • در صورت نیاز به وکلای متعدد در پرونده بدون اتلاف وقت هر دو وکیل با قید توکیل از بین وکلای موسسه در اختیار شما قرار خواهد گرفت و در صرفه جویی هزینه های حق الوکاله و… به نفع موکل می باشد.

حال چند سوال مهم را در حوزه ی دعاوی خانوادگی پاسخ می دهیم :

وکیل خانواده، نحوه محاسبه نفقه زن

نفقه زن در اصطلاح حقوقی عبارت از چیزهایی است که شخص برای زندگی احتیاج به آن دارد از قبیل خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث منزل در اصطلاح حقوقی کسی که باید نفقه را پرداخت کند منفق و کسی که نفقه به او داده می شود را منفق علیه گویند.

ماده ۱۱۰۲ قانون مدنی بیان می‌دارد همین که نکاح به‌طور صحت واقع شد روابط زوجیت بین طرفین موجود و حقوق و تکالیف زوجین در مقابل همدیگر برقرار می‌شود دو شرط زیر برای وجوب نفقه ضروری است:

۱- دایمی بودن عقد که قانون مدنی در ماده ۱۱۰۶ تصریح دارد: در عقد دایم نفقه زوجه به عهده شوهر است.

۲- تمکین کامل زوجه : در صورتی که زنی به صورت از همسر خود تمکین نکند، عنوان ناشزه بر وی تعلق می گیرد و در نتیجه پرداخت نفقه از عهده شوهر وی ساقط می شود.

چنانچه زن نسبت به مطالبه نفقه اقدام نماید مراجع قضایی برای تعیین نفقه این امر را به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهند تا نفقه زوجه را با در نظر گرفتن شئونات و تحصیلات و خانواده پدری وی تعیین نماید و با توجه به نظر کارشناس حکم مقتضی صادر می شود.

آیا خواندن صیغه محرمیت به صورت شفاهی مورد قبول قانون می باشد؟

در اصطلاح ازدواج موقت ( صیغه ) عقد زناشویی است که برای مدت محدودی واقع شده باشد. به آن ازدواج منقطع، نکاح منقطع و یا متعه نیز می گویند و در اصطلاح عامه صیغه معروف است. زیرا این نوع عقد به منظور بهره مند شدن مرد از زن واقع می شود.
تنها تفاوت ازدواج موقت با دائم در این است که بر مرد، نفقه زن (تهیه خوراک، پوشاک و مسکن) واجب نیست و پس از سپری شدن زمان عقد دیگر نیازی به خواندن صیغه طلاق نیست. خواندن صیغه محرمیت به صورت شفاهی هیچ اشکال قانونی و شرعی ندارد.

اجرت المثل در چه صورت تعلق می گیرد؟

اجرت المثل در طول زندگی مشترک بابت کارهایی که زن انجام داده است و قصد تبرع نداشته به زن تعلق می گیردمعمولاً اجرت المثل در زمانی به زوجه تعلق میگیرد که طلاق جاری شود زیرا در رسیدگی هایی که توسط دادگاهها بعمل آمده استبعضاً تحت این عنوان اگر اجرت المثل زوجه در حین ادامه زندگی محاسبه و از زوج وصول شود. ممکن است تحولاتی در وضعیت زندگی و اموال زوج حاصل شود که این قضیه میتواند در روند دریافت اجرت المثل مؤثر باشد .

مهریه چگونه اجرا و وصول می شود؟

چنانچه زوجه درخواست مطالبه مهریه داشته باشد می تواند طبق قانون به دفتر ازدواجی که عقد نکاح در آن صورت گرفته است مراجعه و به میزان که بخواهد و در صورت عندالمطالبه بودن مهریه در سند نکاحیه مهریه خود را درخواست اجرا دهد و مطالبه نماید که پس از درخواست اجرا دفتر ازدواج اجرائیه صادر و به زوج ابلاغ می نماید که مهریه را پرداخت نماید در صورت عدم پرداخت پرونده به اداره اجرا ارجاع می شود و استعلام از مراجع مربوط از جمله اداره ثبت اسناد و املاک بانک مرکزی، پلیس راهور جهت توقیف اموال زوج می شود تا در صورت وجود اموال توقیف صورت پذیرد.

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

زمانی که زوجین بخواهند درخواست طلاق توافقی را به دادگاه ارائه بدهند مدارکی به شرح ذیل برای ثبت آن نیاز است:
۱- شناسنامه زوجین
۲- کارت ملی زوجین
۳- اصل عقدنامه در صورتی که در دسترس نباشد یا مفقود شده باشد هر یک از زوجین یا وکلای آنها می توانند با مراجعه به دفترخانه ای که عقد در آن صورت گرفته مراجعه نمایند و تقاضای رونوشت نمایند.

شرط وکالت زن در طلاق چیست؟

طلاق منـحصر به اراده مـرد است و از حقوق مخـصوص به زوج می بـاشد. ولـی طبـق قانون شوهر می تواند با دادن وکالت در طلاق به زن این اراده را انتقال دهد تا زن هر زمان که خواست خود را مطلقه نماید. شـرط وکـالت در طلاق می تواند حین عقد در عقدنامه آورده شود و یا بعد از عقد در دفاتـر رسمی ثبت اسناد تنظیم گردد.

آیا اگر همسرم مانع ملاقات فرزند شود می توان تقاضای مجازات او را نمود؟

ملاقات فرزند مشترک حق طبیعی، اخلاقی و قانونی والدین می باشد و نمی توان هیچ یک از والدین را از ملاقـات فرزند خود بدون عذر قانونی محروم نمود. طبق ماده ۵۴ قانون حمایت خانواده؛ کسی که مانع ملاقات فرزند شده است در بار اول به پرداخت جزای نقدی درجه ۸ و در صورت تکرار حداکثر مجازات مذکور در قانون مجازات می شود.

وکیل خانواده؛ در صورت فوت پدر، حضانت فرزند با چه کسی است؟

حضانت فرزند حق و در عین حال تکلیفی است که قانون برای حفظ و نگهداری کودک به والدین سپرده است. وظیفه حفظ و نگهداری فرزندان زندگی مشترک بر عهده والدین است. در صورت فوت پدر طبق قانون مدنی در هر حال با مادر است.

مزایای مطالبه نفقه فرزند توسط وکیل خانواده چیست ؟

نفقه فرزند مشترک از جمله امور مالی می باشد که زوجین در صورت جدایی و یا طلاق باید نسبت به آن اظهارنظر نمایند. مطالبه نفقه فرزند توسط وکیل خانواده مسلماً هر وکیل با توجه به تعاریف قانونگذار و دفاعیات مستدل و مدارکی که بدست آمده است میتواند جهت اثبات نفقه فرزند از طریق محاکم وارد عمل شود.

در صورتیکه نیاز به مشاوره دارید میتوانید به صورت رایگان مورد حقوقی خود را از طریق تلفن با همکاران ما مطرح کنید و یا در صورت تمایل به مشاوره حضوری با مراجعه به سایت در قسمت قرار مشاوره ، زمان مشاوره خود را ثبت کنید تا همکاران ما در اسرع وقت با شما تماس بگیرند و قرار مشاوره شما را قطعی کنند.

وکیل خانواده چیست؟

وکیل خانواده، بسیاری از ما در دوران مدرسه با این تعریف آشنا شدیم : خانواده،کوچکترین واحد اجتماعی و البته مهم ترین آن میباشد! خانواده با شکل گیری عشق میان زن و مرد شکل گرفته و با آمدن فرزندان بزرگتر میشود. بسیاری از زوجین پس از گذشت زمان دچار مشکلات تفاهمی شده که پس از کنکاش و عدم حل مشکلات برای جدایی از یکدیگر و گرفتن طلاق به وکیل خانواده نیاز پیدا میکنند.

در این مرحله حضور و نقش وکیل خانواده معنا پیدا میکند که در ادامه میخواهیم به اهمیت مشاوره با یک وکیل خانواده، از وظایف و مزایای کمک گرفتن از وکیل خانواده صحبت کنیم، پس در ادامه با ما همراه باشید.

اهمیت مشاوره با وکیل خانواده

همه ی ما حساسیت و قدرت کلمات را به خوبی درک میکنیم، ما از کلمات برای انتقال مفاهیم و ارتباط گرفتن استفاده میکنیم حال در این لحظه باید به این فکر کنید که این کلمات میخواهند در دادگاه و در حضور قاضی در برابر شما دفاع کنند، این را با پیچیدگی، سنگینی و تخصصی بودن مباحث حقوقی بسنجید! کار آسانی نیست.

همه ما از تخصصی بودن مباحث حقوقی آگاهیم و به این دلیل هست که نیاز به وکیل خانواده متخصص و با تجربه داریم، وکلا مثل چراغ راه شما در تمام دعاوی و دادگاه ها هستند، آنها با تمام وجود و با علم و تخصص از شما در برابر هرگونه ناحقی و ضایع شدن حقوقتان دفاع میکنند

وکیل خانواده چه ویژگی هایی دارد ؟

وکیل خانواده باید اطلاعات، تخصص، هوش و تجربه حقوقی بسیار بالا و کافی داشته باشد، آگاهی آنها از رویه دادگاه های بدوی، تجدیدنظر، و دیوانعالی کشور بسیار پر اهمیت است و همچنین به رویه قضایی نیز باید آگاهی و تسلط بالایی داشته باشد. دفتر وکالت خانم فاطمه یعقوبی با بهره گیری از بهترین و زبده ترین وکیل خانواده آماده ارائه خدمات در خصوص مشاوره حقوقی خانواده، تنظیم لایحه یا دادخواست می باشد.

در مرحله اول وکیل خانواده با بررسی کلیه جوانب پرونده و تبادل نظر با تیم وکلای با تجربه نتیجه آن را به اطلاع موکل می رسانیم. وکیل خانواده در مرحله اول سعی در صلح و سازش بین زوجین خواهد نمود و در نهایت چنانچه امکان صلح و سازش وجود نداشته باشد به طرح دعوا اقدام می نماید و در تمام مراحل با مشاوره بسیار دقیق پرونده ی شما را در کوتاهترین زمان  ممکن با کسب بهترین نتیجه به پایان می رساند. لذا، با انتخاب بهترین وکیل خانواده روند پیشرفت پرونده و احتمال موفقیت در پرونده بیشتر می باشد.

مشاوره حقوقی توسط وکیل خانواده خانم

در دفتر وکالت ما مشاوره حقوقی در خصوص دعاوی خانواده خدمتی است که افتخار ارائه آن را به شما عزیزان داریم. مشاوره حقوقی قبل از انجام هر عمل حقوقی می تواند شما را از مشکلات متعدد احتمالی که ممکن است به وجود آید جلوگیری می نماید. بنابراین، قبل از طرح هر گونه دعوا یا دفاع از دعوا و به منظور جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه حتما از مشاوره وکیل بهره مند شوید.

در صورتی که پرونده به وکیل خانواده ارجاع شود تمام مراحل تقدیم دادخواست و پیگیری پرونده اعم از تقدیم دادخواست تا مرحله اجرای حکم  توسط وکیل متخصص خانواده انجام خواهد شد و نیاز به حضور موکل در هیچ یک از مراحل دادرسی نمی باشد، مگر آنکه ضمن ابلاغ حضور موکل برای دادرسی الزامی باشد.

مطابق ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 رسیدگی به امور زیر در صلاحیت دادگاه خانواده است. نامزدی و خسارات ناشی از بر هم زدن آن، نکاح دائم، موقت، شروط ضمن عقد نکاح، ازدواج مجدد، جهیزیه، مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل ایام زوجیت، بذل مدت و انقضای آن تمکین و نشوز، طلاق، رجوع، فسخ نکاح، حضانت و ملاقات طفل و غیره.

وکیل خانواده آنلاین

در گذشته تنها به شیوه حضوری و اغلب با گرفتن وقت قبلی می توانستید با وکلای دادگستری ملاقات نموده و موضوعات حقوقی مورد نظر را پیگیری نمایید. با وسعت یافتن دامنه ارتباطات رایانه ای و مخابراتی راهکارهای متعددی برای ارتباط با وکلای دادگستری به وجود آمده است.

امروزه سامانه های مخابراتی و اینترنتی متعددی وجود دارند که با ورود به آنها می توان از خدمات گسترده وکیل خانواده آنلاین استفاده نمایید. گروه وکلای یعقوبی متخصص در حوزه دعاوی خانوادگی آماده ارئه خدمات وکالت و مشاوره حقوقی به صورت آنلاین می باشد با ما تماس بگیرید.

خدمات وکیل خانواده

برای ارتباط با وکیل خانواده کافی است با شماره های مندرج در سایت تماس و مشاوره دریافت کنید. برخی از خدمات قابل ارائه توسط گروه وکلای یعقوبی عبارت از :

  • وکالت در محاکم قضایی و غیر قضایی
  • مشاوره حقوقی تلفنی
  • مشاوره حقوقی آنلاین
  • نگارش و تنظیم لوایح حقوقی اعم از اظهارنامه، دادخواست ولایحه دفاعیه

طلاق

هنگامی که زوجین تصمیمی به جدایی میگیرند و از طریق محاکم قانونی اقدام به جدایی میکنند، مسئله ی حقوقی به نام طلاق پیش می آید. آمار و ارقام پرونده های طلاق به شفافیت بیانگر این است که امروزه تعداد زوجین متاقضی طلاق به طور روزانه در حال افزایش است و اقدام به طلاق گرفتن بسیار زیاد شده است.

در معنای لغوی طلاق را به معنی رها کردن و آزاد کردن میدانند اما در اصطلاح حقوقی به منحل شدن عقد دائم بر اساس تشریفات حقوقی و قانونی خاصی که تعیین شده است از جانب زوج، طلاق گفته میشود.

انواع طلاق

یکی از مهم ترین سوالاتی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش آید آن است که طلاق به چه مواردی تقسیم میشود؟ آیا هر دلیل طلاق از سوی زوجین یک نوع طلاق محسوب میشود؟ بسیاری از زوجین که برای اعلام درخواست طلاق و مشاوره پیش ما میایند بر این باورند که دلیل طلاق آنها تعیین کننده نوع طلاق نیز میباشد ولی بگذارید کامل به شما توضیح دهیم.

همیشه اینطور نیست، طلاق به چند دسته کلی تقسیم میشود که از آنها در ادامه نام میبریم:

بر اساس قانون کشور ما، طلاق به دو دسته رجعی و بائن تقسیم میشود. بر اساس یک قاعده کلی می توان گفت که همه ی طلاق ها رجعی می باشد و بر اساس قانون تنها در موارد استثنا زیر، طلاق از نوع رجعی به حساب می آید :

  1. طلاق خلع (طلاق از طرف زن )
  2. طلاق مبارات ( همان طلاق توافقی است)
  3. طلاق زنی که هنوز باکره است (عدم نزدیکی زوجین که معمولا در دوره عقد است)
  4. طلاق زن یائسه
  5. سه طلاقه کردن زن
  6. طلاق زن صغیره

طلاق توافقی :

به طلاقی گفته می شود که زن و مرد باید در خصوص مهریه، اجرت المثل، حضانت، نفقه و غیره با هم دیگر توافق داشته باشند. مانند اینکه زن و مرد توافق می کنند که زن تمام یا بخشی از مهریه خود را ازای طلاق، به مرد ببخشد. در این خصوص، تمامی توافقات بین زوجین در دادنامه طلاق قید خواهد شد و قابلیت اجرا و لازم الاجرا خواهد بود.

طلاق به درخواست زن :

با توجه به اینکه در  قانون ایران حق طلاق با مرد است، گرفتن طلاق از طرف زن نیاز به اثبات عسر و حرج می باشد. میتوان از موارد ذیل استفاده نمود :

  • اعتیاد مرد به نحوی که به اساس زندگی خلل وارد کند
  • محکومیت قطعی مرد بیش از 5 سال
  • امتناع مرد از پرداخت نفقه، سوء معاشرت و ….

با توجه به اینکه طلاق به درخواست زن نیاز به مهارت و تجربه دارد وکیل پایه یک دادگستری می تواند روند طلاق را با توجه به علم و آشنایی رویه در دادگاه ها برای شما هموار کند.

طلاق به درخواست مرد :

به گفته وکیل خانواده مرد می تواند با رعایت شرایط مقرر در قانون مدنی و پرداخت کلیه حقوق مالی زن مانند مهریه ، نفقه، اجرت المثل و شرط نصف دارایی در صورتی که در عقدنامه ذیل آن را امضاء نموده باشد در هر زمان برای طلاق اقدام نماید.

مزایای داشتن وکیل خانواده در خصوص پرونده طلاق به درخواست زوج مدت زمان آن است که حدوداَ 5 الی 6 ماه خواهد بود و نیاز به حضور زوج در هیچکدام از مراحل دادرسی نیست و اجرای صیغه طلاق در دفترخانه بدون حضور زوج انجام خواهد شد.

حضانت فرزند

هر عملی تاثیرات و پیامد هایی را با خود به همراه دارد. از مهم ترین پیامدهای قانونی طلاق که معمولا بعد از جدایی زوجین دارای فرزند پیش می آید، مسئله ای به نام حضانت فرزندان میباشد. مفهوم کلی حضانت یعنی پرورش و نگهداری کردن از کودکان که بعد از جدایی والدین باید تکلیف آن مشخص گردد.

حضانت فرزندان معمولا قبل از طلاق والدین بر عهده هر دو آنان می باشد اما بعد از طلاق، دادگاه خانواده تکلیف حضانت فرزندان را مشخص میکند.

ناگفته نماند که مسئله حقوقی حضانت با مسائل دیگری همچون : ولایت، قیمومت و….. متفاوت است و تنها در بر گیرنده موارد مربوط به تربیت و نگهداری از کودک است و هیچ ارتباطی به حمایت مالی کودک و مخارج مربوط به رشد کودک ندارد.

بر اساس قانون حمایت از خانواده در کشور ما، اولویت حضانت فرزند تا سن 7 سالگی بر عهده مادر است اما بعد از سن 7 سالگی حضانت آنها به پدر واگذار می گردد. در صورتی که پدر یا مادر شرایط نگهداری و تربیت فرزندان را نداشته باشند، دادگاه تکلیف پرونده را مشخص میکند.

استرداد جهیزیه

استرداد جهیزیه یا به عبارت دیگر، پس گرفتن جهیزیه، از دیگر موضوعات و مسائل مهمی است که بعد از طلاق، افراد با آن مواجه می گردند. در صورتی که میان زوجین و خانواده های آنان برای پس گرفتن جهیزیه، چالش و اختلاف ایجاد شود، آنان می توانند به راحتی از طریق تشکیل پرونده در محاکم قانونی برای استرداد جهیزیه اقدام نمایند.

برای اقامه دعوی، کافی است تا زن برای تنظیم دادخواست استرداد جهیزیه به دادگاه مراجعه کند و مدارک موجود مثل رسید یا فاکتور خرید را نیز ارائه دهد، در نهایت پس از بررسی موضوع پرونده، حکم دادگاه مبنی بر استرداد جهیزیه در طلاق با حضور شاهد صادر میگردد.

نفقه زن

نفقه شامل همان هزینه ای می باشد که باید از جانب مرد به زن پرداخت شود. براساس ماده 1107 قانون مدنی کشور ما، نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن از قبیل مسکن، پوشاک، غذا، اثاث منزل و هزینه های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.

در مواردی که زن از مرد خود تمکین نکند و بدون اینکه مانع قانونی وجود داشته باشد از انجام وظایف زوجیت ممانعت کند، مرد میتواند حق نفقه او را پرداخت نکند. از طرفی دیگر باید به این موضوع نیز توجه داشته باشید که در صورتی که طلاق از نوع رجعی باشد، مرد باید نفقه زن را در دوران عده نیز پرداخت کند.

ملاقات با فرزند

بعد از طلاق گرفتن زوجین و مشخص شدن شرایط حضانت فرزند، قانون این اجازه را به پدر یا مادری که حضانت به عهده او نمی باشد داده است تا در زمانی مقرر اقدام به ملاقات با فرزند خود کند.

بر اساس ماده 54 قانون حمایت خانواده: «هرگاه مسئول حضانت از انجام تكاليف مقرر خودداري كند يا مانع ملاقات طفل با اشخاص ذي حق شود، براي بار اول به پرداخت جزاي نقدي درجه هشت و در صورت تكرار به حداکثر مجازات مذكور محكوم مي شود».

شروط ضمن عقد

شروط ضمن عقد به مجموعه تعهداتی گفته میشود که در هنگام ازدواج و با توافق زن و شوهر، مشخص میگردد و معمولا در سند رسمی ازدواج ثبت می گردد و زوجین با امضای خود این شروط را تایید میکنند، به همین دلیل نیز شروط ضمن عقد دارای اعتبار قانونی میباشند و میتوان در دادگاه به انها استناد کرد.

نامزدی

به مدت زمان و دوره ای که زوجین تعهد می کنند تا برای ازدواج در آینده آماده شوند، نامزدی گفته میشود. نامزدی در حقیقت یک نوع قرار اخلاقی می باشد و باعث ایجاد نسبت خویشاوندی در آینده میشود. پس از انعقاد عقد نکاح نیز آثار حقوقی ازدواج بعد از نامزدی نیز دارای اعتبار می گردد.

تلاش ما کسب رضایتمندی و اعتماد و تلاش برای احقاق حق شماست.

 

مهریه :

مهریه حق قانونی و شرعی زن میباشد که قبل از خواندن خطبه عقد با توافق زوجین تعیین می گردد و از نظر قانون و شرع مرد به پرداخت آن ملزم می شود که به محض جاری شدن عقد، زن میتواند برای اخذ این حق قانونی خود اقدام کند.

به گفته وکیل خانواده ممکن است در عقد مهریه تعیین نشود در چنین صورتی زوجین پس از توافق با یکدیگر نسبت به تعیین مهر توافق نمایند و چنانچه ضمن عقد سخن از مهر گفته نشود یا عدم استحقاق زوجه  مهریه شرط شود زن پس از وقوع نزدیکی  مستحق دریافت مهرالمثل است.

مهریه در حالت کلی به دو دسته تقسیم میشود :

مهریه عندالمطالبه

زمان پرداخت این نوع مهریه به زمان درخواست زن برای اخذ آن بستگی دارد و مرد باید در هر صورت آن را بپردازد.

مهریه عندالاستطاعه

زمان پرداخت این نوع مهریه به میزان توانایی مالی مرد بستگی دارد.

نحوه مطالبه مهریه به این صورت می باشد که زن از دو روش می تواند برای دریافت آن اقدام کند. راه اول مطالبه مهریه از طریق دادگاه خانواده و راه دوم مطالبه آن از طریق اجرای ثبت میباشد.

برای دریافت مهریه ما پیشنهاد میدهیم که اگر زوج دارای اموالی می باشد که بتوان از طریق اجرای ثبت اموال او را توقیف و همچنین او را ممنوع الخروج کرد بهترین راه برای اقدام مطالبه مهریه میباشد زیرا مطالبه مهریه از این راه کم هزینه ترین و سریع ترین راه می باشد.

اجرت المثل ایام زندگی مشترک

به گفته وکیل خانواده یکی از حقوق مالی که در حقوق ایران برای زوجه در نظر گرفته شده اجرت المثل ایام زوجیت است. مطابق تبصره ماده 336 قانون مدنی زوجه در هر زمانی استحقاق دریافت اجرت المثل کارهایی را دارد که  از وظایف شرعی وی نبوده و به دستور زوج  آنها را انجام داده است، مشروط بر اینکه این امور را با قصد تبرع انجام نداده باشد و عرف نیز برای آنها اجرت در نظر گرفته باشد اما دستور زوج و قصد تبرع باید در دادگاه احراز شود و دادگاه با توجه به سنوات زندگی مشترک مبلغی به عنوان اجرت المثل  تعین و مرد را ملزم به پرداخت آن می نماید.

شرط نصف دارایی از نظر بهترین وکیل خانواده

مسئله دیگر، که در حوزه مشاوره دعاوی خانوادگی که حائز اهمیت است شرط نصف دارایی است که زوج متعهد می شود هنگام طلاق تا نصف دارایی موجود که در زندگی مشترک به دست آورده به زن منتقل نماید. به گفته وکیل خانواده اعمال شرط نصف دارایی مندرج در سند ازدواج مشروط به شرایطی است؛ مانند درخواست طلاق از طرف زوجه نباشد، طلاق به دلیل سوء رفتار زوجه نباشد، دارایی در طول زندگی مشترک کسب شده باشد، دارایی به دست آمده موجود باشد.

جهت مشاوره حقوقی با گروه وکلای یعقوبی با شماره های مندرج در سایت تماس بگیرید.

سوالات متداول وکیل خانواده

  • وکیل خانواده در چه زمینه های تخصص دارد؟

وکیل خانواده درتمامی پرونده های خانواده مانند مهریه، نفقه، طلاق، حضانت، استرداد طلا یا جهیزیه و طلاق از طرف مرد یا زن مهارت دارد. ولی برای اعطای وکالت حتما وکیلی را انتخاب کنید که در حوزه تخصصی خانواده تبحر و تجربه دارد.

  • هزینه وکیل خانواده چقدر است؟

هزینه وکیل خانواده یا حق الوکاله وکیل خانواده درهر پرونده به صورت موردی وبا توجه به شرایط طرفین و حساسیت پرونده در نظر گرفته می شود. برای اطلاع از مبلغ حق الوکاله، پرونده باید توسط وکیل بررسی و متعاقبا هزینه وکیل اعلام شود.

  • نحوه مشاوره با وکیل خانواده گروه وکلای یعقوبی چگونه است؟

مشاوره حقوقی با وکیل خانواده در گروه وکلای یعقوبی هم به صورت تلفنی و هم به صورت حضوری توسط کادر مجرب و مشاوران متخصص در حوزه خانواده امکانپذیر است. جهت مشاوره با وکیل خانواده با شماره های تماس بگیرید.