وکیل دعاوی خانواده

وکیل خانواده 

خانواده یکی از مهم ترین عناصر یک جامعه است، قانون گذار برای حفظ و تکریم حریم خانواده قوانین سفت و محکمی را تدوین کرده است. داشتن یک زندگی ایده‌آل آرزوی همه افراد است، اما گاهی روند زندگی آن باب میلشان پیش نمی‌رود. در چالش‌ها، جدایی‌‌ها، درخواست مهریه و یا نفقه، اغلب نیاز به یک مشاوره احساس خواهد شد. برای این‌که هرکدام از طرفین به حقوق خود که ناشی از ازدواج است آگاه شوند، باید با استفاده از مشاوره یک وکیل خانواده اقدام کند. گاهی ممکن است زوجه قصد جدایی نداشته باشد و صرفاً برای دریافت حقوق مالی خود؛ مانند مهریه و نفقه اقدام کند. وکیل خانواده، وکیل پایه یک دادگستری است که به صورت حرفه‌ای به وکالت و دفاع از دعاوی خانوادگی می‌پردازد. وکیل خانواده باید به دنبال احقاق حق موکلان خود باشد و با استفاده از تمامی ادله اثبات دعوا به دفاع از موکلان خود در کرسی وکالت بنشیند. وکیل خوب خانواده فردی است که بتواند مسئولانه و متعهدانه با پرونده‌های خود برخورد کند و ضمن اینکه با صداقت از پرونده‌های خود دفاع می‌کند به خوبی موکلان خود را راهنمایی کند و آن‌ها را در جریان تمامی مراحل پیشرفت پرونده قرار دهد. وکیل خوب خانواده فردی است که از کوچکترین شواهد برای مستندسازی بر روی پرونده استفاده می‌کند و در دفاع از موکل خود تماما با تیزبینی و نکته ستجی‌ای که دارد حتی می‌تواند از سخنان طرف مقابل هم به نفع موکل خود استفاده کند. در ادامه این نوشته همراه ما باشید تا به صورت کامل با ابعاد مختلفی از عنوان وکیل خانواده آشنا شویم و آن‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. همچنین قصد داریم تا به بررسی نکات مهمی در این رابطه بپردازیم، بنابراین اگر قصد دارید تا به دلیلی به یک وکیل خانواده مراجعه کنید، پیشنهاد ما این است که اطلاعات خوبی در این زمینه کسب کنید تا بتوانید به صورت بهتری نیاز خود را مطرح کنید و در پی آن نیز وکیل موردنظر شما بتواند بهینه‌ترین راه را برای شما پیشنهاد کند، از این رو به شما پیشنهاد می‌کنیم تا پایان این نوشته همراه ما باشید تا با کسب اطلاعات بتوانید بهترین وکیل خانواده را برای خود انتخاب کنید. پیشاپیش امیدواریم مطالب بیان شده برای شما کاربردی واقع شود و بتوانید بر اساس آن‌ها بهترین تصمیم را بگیرید.

وکیل خانواده کیست؟

خانواده علا رغم وجهه به ظاهر کوچک خود دارای پیچیدگی و اهمیت فراوانی است. جامعه بدون خانواده معنا ندارد و میتوان گفت که خانواده سرچشمه ی تمامی شکوفایی ها و نهاد ها و اجتماعات است. از ان جایی که خانواده اساسی ترین و مهم ترین و در عین حال ساده ترین نهاد اجتماعی است از اهمیت بالایی در جامعه برخوردار است؛ زیرا در همین نهاد کوچک است که فرزندان متولد می شوند و زمینه ی رشد و شکوفایی نسل اینده ی کشور در همین خانواده رقم میخورد، سلامت محیط خانواده تاثیر مستقیمی بر تربیت فرزندان و به وجود امدن افراد سازنده ی کشور است. نهال وجودی انسان در این محیط است که به تکامل می رسد و تا ریشه دواندن نیازمند حمایت ها و محبت های خانواده است. اگر محیط خانواده محیطی سالم و درست باشد قطعا فردای بهتری در انتظار فرزندان این اب و خاک و همچنین کشور می باشد زیرا افرادی را تربیت میکنند که دارای سلامت اخلاقی و اجتماعی است.

با به وجود امدن مسائل و مشکلات روز افزون جوامع شاهد این هستیم که این مشکلات پا به درون خانواده ها نیز می گذارند و خیلی از خانواده ها را درگیر خویش میکنند، با تاسف فراوان می توان گفت که امروزه در کشور ما در دادگاه خانواده پرونده های  اختلافات خانوادگی و طلاق در حال افزایش است و این یک خطر جدی اجتماعی محسوب میشود.

اگر در هنگام ازدواج طرفین با دید بازتر و کامل تر و منطقی تری دست به این امر بزنند از اسیب های بعد از ان میتوان تا حدودی جلوگیری شود.

حتی در صورت جدایی و طلاق وکیل باید حداکثر تلاش خود را بکند تا بتواند به طور تقریبا کاملی حق و حقوق موکل خود را بگیرد زیرا عمر و زندگی انسان ها مورد بحث است. وکیل علاوه بر در نظر گرفتن منافع موکل خود باید در صورت وجود فرزند و یا فرزندان مصلحت و اینده ی انها را در نظر بگیرد و طبق ان عمل نماید.

شاید بتوان گفت فرزندان تنها قربانیان مظلوم تصمیمات اشتباه و یا عجولانه ی پدر و مادر خویش هستند؛ اگر شما دارای فرزند هستید و در خانواده به مشکل خورده اید و با همسرتان اختلاف پیدا کرده اید به شما پیشنهاد میکنیم بار دیگر و برای اینده ی فرزندتان کمی بیشتر فکر کنید زیرا اسیب های ناشی از طلاق پدر و مادر بر روی ابعاد مختلف فرزندان اعم از روحی و روانی ، اخلاقی و اجتماعی غیر قابل انکار و چشم پوشی اس

مزایای استفاده از وکیل خانواده

همانطور که میدانید در یک خانواده بین خواهر و برادر هم اختلاف سلیقه و نظر وجود دارد؛ از انجایی که هر کدام از زوجین از خانواده هایی جدا و با فرهنگ و قوانین و سلیقه های مختلف بزرگ شده اند در مرحله ی اول و بعد از ازدواج ممکن است در مسائل دچار اختلافاتی شوند که ناشی از همین اختلاف سلیقه ها و فرهنگ ها است که بهتر است از یک وکیل خانواده ی خوب که هم به قوانین خانواده مسلط است و هم فردی منطقی و بی طرف است، کمک گرفته شود. وکیل میتواند طرفین را از قوانین و تکالیف طرفین نسبت به یکدیگر و شرایط اینده مطلع سازد و اینگونه تصمیم گیری برای زوجین راحت تر میشود زیرا نسبت به قوانین و اینده ی تصمیمات خویش اگاهی نسبی پیدا میکنند.

دعاوی خانوادگی از جمله مهمترین دعاوی وجود در دادگاه‌های حقوقی است به این دلیل که خانواده یکی از بنیادهای هر جامعه است. این روزها که پله‌های دادگاه‌های خانواده پر از رفت و آمد و صدای دعوا و مشاجره و مشکلات خانوادگی است لازم است یک وکیل خانواده خوب و متخصص با شما در ارتباط باشد و در خصوص پرونده خانوادگی شما علاوه بر مشاوره حقوقی با علم و تخصصی که دارد پس از جمع‌آوری ادله لازم به دفاع از پرونده شما در کرسی وکالت بنشیند. از این رو می‌توان لزوم ارتباط با یک وکیل خانواده خوب را دریافت. از جمله مزایای استفاده از وکیل خانواده این است که یک وکیل متخصص به راحتی با استفاده از علم و تخصص خود به جمع‌آوری اطلاعات لازم برای اثبات حق می‌پردازد و با تنظیم لایحه‌ای قوی از دفاعیات شما و شامل تمامی ادله و مستندات لازم برای اثبات عدالت به دفاع  از شما کمک می‌کند. چنین وکیلی با توجه به تجربه و تخصص خود فردی متعهد به تمامی موازین کاری است و با رازداری و صداقت به صورت مرتب به دفاع از موکل خود می‌پردازد. پس با این اوصاف پرونده شما در کوتاه‌ترین زمان ممکن با درصد احتمال خیلی بالایی به پیروزی می‌رسد و شما می‌توانید به حق برسید از این هزینه‌های ناشی از پیگیری پرونده حقوقی یا کیفری شما هم کمتر خواهد شد.

لزوم مراجعه به وکیل خانواده

گاهی در بین اختلافات و مشکلات پیش امده بین زن و شوهر لازم است با فرد متخصص در زمینه ی حقوقی خانواده مشورت شود و از او کمک گرفت. با همه ی اهمیتی که خانواده در جامعه و تربیت فرزندان دارد گاه خانواده هایی مجبور به طلاق میشوند؛ طلاق به عنوان پایان ازدواج و زندگی مشترک خانواده است و برای اینکه هر دو طرف بتوانند به حقوق خود برسند و با کمترین درگیری و بحث به حق و حقوق خود دست یابند بهتر از که از یک وکیل فعال در زمینه ی خانواده کمک بگیرند ، البته یک وظیفه ی اول وکیل خانواده نمی باشد بلکه وظیفه ی اول وکیل دعوت طرفین به سازش و ادامه ی زندگی با حل مشکلات است.

دریافت مشاوره از وکیل

در طول زندگی و تمامی دوره های ان ممکن است هر فردی با مشکلات و چالش هایی مواجه شود که بهتر است از یک فرد منطقی و اگاه به امور مربوطه کمک گرفت، در زمینه ی خانواده مشاور حقوقی نقش همان فرد اگاه و بی طرف و منطقی را ایفا میکند که میتوانیم با مراجعه به ان و درخواست کمک بسیاری از مسائل و چالش های موجود در زندگی را نیز حل کنیم. یکی از وظایف وکیل خانواده، مشاوره حقوقی به موکلان خود است. در جریان روند پرونده‌های حقوقی خود لازم است فردی در قالب یک مشاور خوب همواره همراه شما باشد و شما را در تمامی مراحل دادرسی پرونده راهنمایی کند به این صورت علاوه بر اینکه می‌توانید به خوبی از خودتان دفاع کنید در جریان پیشرفت پرونده خود نیز قرار می‌گیرید. دریافت مشاوره از وکیل یکی از بهترین خدمات حقوقی دفاتر وکالت است که شما می‌توانید از طریق راه‌های مختلف حتی تماس تلفنی با شماره وکیل خانواده اقدام به دریافت مشاوره حقوقی کنید.

مشاوره ی خانواده نیز حتی قبل از ازدواج پیشنهاد میشود و بهتر است برای اگاه شدن طرفین به حق و حقوق های خود و تکالیف خود در برابر دیگری لازم است و اینگونه جوانان با دید و اگاهی بیشتری نسبت به مسائل خانواده و ازدواج قدم به جلو میگذارند ، امید ان است که با تمامی این ها درصدی از احتمال طلاق و مشکلات بعد از ازدواج کاسته شود.

وظایف وکیل خانواده

یکی از مهمترین وظایف وکیل خانواده، دفاع از موکلان خود است. وکیل خانواده خوب موظف است با تیزبینی و نکته سنجی به دنبال ادله اثبات دعوا از کوچکترین مدارک و شواهد موجود در پرونده استفاده کند و با مستندسازی و الصاق دفاعیات موکلان خود، لایحه‌ای قوی در دفاع از موکلان خود تنظیم کند. به این صورت لازم است وکیل خانواده از تمامی قوانین و مقررات دعاوی خانوادگی آگاه باشد و با علمی بروز در دادگاه‌های خانواده در کرسی وکالت بنشیند. تعهد به موکلان و مسئولیت پذیر از دیگر وظایف وکیل خانواده است پس با این وجود لازم است یک وکیل خوب مرتبا پیگیر رسیدگی قضایی به پرونده‌های دعاوی خانوادگی باشد. البته باید بدانید وظیفه مهمتر وکیل خانواده این است که در مرحله اول قبل از دادگاهی شدن پرونده به دنبال ایجاد صلح و سازش بین طرفین باشد.

وکیل خانواده به عنوان فرد اگاه به قوانین و مسائل مربوطه موظف است تا طرفین را به درستی راهنمایی کند و هر کدام بتوانند به راحتی به حق و حقوق خود برسند و حتی در مواردی با راهنمایی های درست از طلاق جلوگیری شود زیرا که در این اوضاع جامعه تشکیل یک خانواده برای جوانان کمی مشکل است و خراب شدن یک زندگی چندان خوب و راحت نیست.

ویژگی‌های یک وکیل خانواده خوب

وکیل خانواده فردی است که باید به دعاوی مربوط به حقوق خانواده به طور کامل آشنا باشد. این میزان تسلط باید به واسطه تجربه و حضور در دادگاه‌های خانواده باشد. وکیل خانواده به دلیل حساس بودن و باارزش بودن مقام خانواده، کار بسیار حساسی است به همین دلیل یک وکیل خانواده باید از نظر اخلاقی نیز دارای تعادل باشد و شایستگی لازم را برای این کار داشته باشد.
مهم‌ترین معیار برای انتخاب وکیل دعاوی خانواده سوابق کاری وی است. همچنین داشتن تحصیلات آکادمیک نیز می‌تواند یکی دیگر از امتیازات او باشد. وکیل خانواده باید در زمینه دعاوی خانوادگی دارای تخصص باشد چرا که افراد در رشته حقوق به دلیل گستردگی و متنوع بودن موضوعات، بایستی تخصصی عمل کنند. از دیگر ویژگی‌های یک وکیل خانواده خوب موارد زیر هستند:

  • تجربه و دانش

    داشتن دانش و تجربه کافی از مهم‌ترین ویژگی‌ها برای یک وکیل پایه یک دادگستری در مورد مسائل مختلفی حقوقی خانوادگی است. دانش نیز در این رشته دارای دو بعد عملی و نظری است. یک وکیل علاوه بر داشتن اشراف کامل به مسائل قانون، باید به نجوه پیگیری شکایت، اعتراض به رای دادگاه و سایر مسائل تسلط داشته باشد.

  • قابل اعتماد بودن و حسن سابقه

    از انجایی که چنین فردی با مسائل شخصی و خانوادگی افراد در ارتباط است، باید دارای صفاتی مانند عدالت، وجدان کایر، رازداری و انصاف باشد.

  • موفقیت در سوابق کاری

  • یک وکیل خانواده خوب باید در پرونده‌های پیشین خود موفق عمل کرده باشد تا بتوان به وی اعتماد نمود.

در هر موضوعی که قرار است ما به وکیل مراجعه کنیم ، سابقه و تجربه ی کاری وکیل در ان امر بسیار مهم است.

وکیل خانواده خوب وکیلی ست که علاوه بر اگاهی کامل نسبت به قوانین موجود در این امر از سابقه ی کاری خوبی نیز برخوردار باشد و در این زمینه تجربه ی کافی را داشته باشد ؛ موفقیت های وکیل در پرونده های قبلی نظیر پرونده ی شما احتمال برد و موفقیت پرونده ی شما را نیز بالا میبرد.

بهترین وکیل در موضوع خانواده کسی است که به همه ی حوزه های خانواده اشراف داشته باشد ، به قوانین و به کار گیری انها در پرونده مسلط باشد. وکیل خوب وکیلی است که اول از همه طرفین را به سازش و مدارا کردن و ادامه ی زندگی راهنمایی کند و اگر این امر ممکن نبود بتواند به خوبی حق و حقوق طرفین را مطالبه کند.

ایا لازم است برای طرح دعوا یا دفاع از دعوایی که علیه ما طرح شده است از وکیل خانواده کمک بگیریم؟

همانطور که پیش تر گفته شد همه ی ما به قوانین کامل موجود برای خانواده و حقوق هر فرد و وظایف و تکالیف خود اگاه نیستیم پس بهتر است در صورت مواجه با این مشکلات و دعاوی خانوادگی از وکیل فعال و متخصص در زمینه ی خانواده کمک بگیریم. در قانون کشور ما به خانواده اهمیت زیادی داده شده است و حتی اگر قرار بر پایان زندگی باشد سعی شده است طرفین از کمترین ضرر برخوردار باشد و اینکه برای تمامی مسائل قوانینی وجود دارد که تا حدودی اسیب های بعد از طلاق را کاهش میدهد اما همه ی مردم نسبت به این قوانین اگاهی ندارند و همین امر سبب میشود که در هنگام طلاق مشکلات و اختلافات بیشتری را تجربه کنند که برای جلوگیری از این اتفاقات پیشنهاد میشود حتما به یک وکیل خانواده ی خوب مراجعه شود.

انواع دعاوی خانوادگی

دعاوی خانوادگی تماما دعاوی و مشکلات مربوط به کانون خانواده هستند. این روزها بین اعضای یک خانواده مشکلات زیادی وجود دارد که در صورتی که خودشان قادر به حل مشکلات نباشند لازم است ابتدا به شورای حل اختلاف اختلاف و سپس در وهله بعدی به دادگاه خانواده مراجعه کنند:

  • نکاح و انحلال نکاح و ازدواج
  • نامزدی و خسارات ناشی از آن
  • ازدواج مجدد
  • ازدواج موقت
  • استرداد جهیزیه
  • مهریه
  • مطالبه نفقه
  • حضانت و سلب حضانت
  • اجرت المثل ایام زوجیت
  • طلاق و رجوع طلاق و فسخ عقد و بذل مدت و انقضای مدت
  • نسب
  • انحصار وراثت
  • سرپرستی کودکان بی‌سرپرست
  • اهدای جنین و اجاره رحم
  • و غیره

بر اساس آخرین اصلاح قوانین و مقررات خانواده یعنی قانون حمایت خانواده مصوب سال 1391/12/1 رسیدگی به امور و دعاوی زیر، درصلاحیت دادگاه خانواده است که این دعاوی، دعاوی خانوادگی یا دعاوی خانواده نام دارند.  در قانون حمایت از خانواده چند مورد دعاوی خانوادگی وجود دارد که از میان آن‌ها می‌توان به نکاح دائم و موقت، نامزدی و خسارت‌های برهم زدن، ازدواج مجدد، شرایط ضمن عقد، جهیزیه، مهریه، تمکین، نفقه طلاق، حضانت فرزند، نسب، ولایت قهری، نفقه اقارب، اهدای جنین، تغییر جنسیت، غیاب مفقودالاثر و همچنین سرپرستی کودک بی سرپرست هستند.

وکیل در دعاوی خانواده

گروه وکلای دادورزان صلح و سازش با شعار صداقت در پیگیری تمامی دعاوی با بهره گیری از تیم حقوقی خو اماده ارائه انواع خدمات حقوقی به شما عزیزان می باشد. گروه وکلای دادورزان صلح و سازش در دعاوی خانواده پنج سال سابقه فعالیت مستمر دارد.

امروزه این امر برای تمامی افراد روشن است که خانواده اساسی ترین رکن جامعه می باشد و از دامن خانواده است که فرزندان به رشد و تعالی می رسند و پله های موفقیت مادی و معنوی را طی می کنند. اما متاسفانه اگر سری به دادگاه خانواده بزنید متوجه می شوید که تا چه حد خانواده های ما در معرض خطر قرار دارند. در هر خانواده ای اختلاف نظر و اختلاف سلیقه وجود دارد و این اختلاف ها ممکن است که به دعاوی حوقغ منجر شوند. آگاهی از قوانین و مقررات دعاوی خانواده می تواند به شما کمک کند. دعاوی خانواده حجم زیادی از پرونده های دادگاه های سطح کشور را تشکیل داده است.

مشاور حقوقی خانواده

در تمامی چالش هایی که انسان ها در طول زندگانی خویش با آن روبرو می شوند نیاز است که یک مشاوره حقوقی به افراد کمک کند تا این افراد مشکلات خود را حل و فصل کنند. نظام خانواده در جامعه ایرانی نهادی مهم و اساسی به شمار می رود و هسته اولیه نهاد های اجتماعی دیگر  نیز محسوب می شود. به همین جهت دعاوی خانواده با جنبه های اجتماعی و اخلاقی جامعه  مرتبط می باشند و از اهمیت والایی برخوردار هستند. در واقع حقوق خانواده روابط حقوقی اعضاء خانواده و تکالیف آنها نسبت به یکدیگر را تعیین می نماید.

دعاوی خانواده

دعاوی خانوادگی، شامل دعاوی هستند که مربوط به کانون خانواده و اعضای خانواده می‌شوند. چنین دعاوی از سمت زوجین یا فرزندان آن‌ها مطرح می‌شوند و لازم است ابتدا در شورای حل اختلاف چنین دعاوی‌ای مطرح شود و در صورتی که نتیجه‌ای حاصل نشد به دادگاه‌های خانواده انتقال داده شود. از جمله دعاوی مهم خانوادگی که این روزها دادگاه‌های خانواده را پر از رفت و آمد کرده است می‌توان اشاره کرد به طلاق و انحلال نکاح، مطالبه مهریه و نفقه، انحصار وراثت و استرداد جهیزیه و غیره. اختلافات و دعاوی خانوادگی در دادگاهی به اسم دادگاه خانواده به صورت تخصصی قابل بررسی است.با وجود اینکه رسیدگی به دعاوی خانوادگی مطابق آیین دادرسی مدنی است ولی دادگاه‌های عمومی از رسیدگی به این دعاوی سلب صلاحیت شده و به طور تخصصی به دادگاه‌های خانوادگی انتقال یافته است.

اهمیت حفظ و تقویت بنیان خانواده در نزد قانونگذار سبب شده است تا تدوین قواعدی در جهت حمایت از این بنیان ضروری شود . افزایش شمول دعاوی خانوادگی در دادگاهها نیز نشانگر آن است که کانون خانواده نیازمند حمایت های ویژه ای نیز هست. حجم زیادی از دعاوی موجود در دادگاه ها را دعاوی خانواده تشکیل داده اند.

فریبکاری به نیت ازدواج

فریبکاری به نیت ازدواج می‌تواند به این منظور باشد که در رابطه‌ای دو نفره یکی از طرفین با قول ازدواج، طرف دیگر را فریب می‌دهد و در این راستا از نظر مالی، جنسی و یا روحی روانی از او سوء استفاده ابزاری خواهد داشت. فریبکاری به نیت ازدواج از بدترین عواقب روحی و روانی را برای افراد به دنبال دارد به این صورت که می‌تواند آن‌ها را به سرحد ناامیدی برساند. در این راستا فرد فریب خورده می‌تواند با سند و مدرک و با راهنمایی‌های یک وکیل متخصص به شکایت از فریبکار برسد. لازم است بدانید در امر ازدواج نیز مسئله فریب به وضوح و به وفور دیده می‌شود و افراد با مخفی کردن حقایق پنهان زندگی خود از طرف مقابل که هر یک از آن‌ها می‌توانستند دلیلی بر منحل شدن ازدواج شوند، طرف مقابل خود را فریب داده است. برای رسیدگی به این مورد یکی از بهترین راه‌ها انحلال نکاح است.

اثبات واقعه نکاح

در برخی از مواقع زن و مردی به صورت قانونی اقدام به ازدواج می‌کنند؛ اما به هر دلیلی از ثبت آن در دفتر ازدواج خودداری می‌کنند. حال شاید بعد از گذشت زمان یکی از طرفین از طرف مقابل خود بخواهد که برای ثبت رسمی نکاح در دفتر رسمی ازدواج اقدام کند، اما از انجام چنین کاری سر باز زند. در چنین شرایطی فرد می‌تواند به صورت قانونی از طرف دادگاه پیگیری کند و با اثبات واقعه نکاح طرف مقابل خود را ملزم به ثبت ازدواج کند، اگر اثبات واقعه نکاح به درستی انجام شود و از طرف دادگاه پذیرفته شود و مجدد فرد از ثبت آن سر باز زند خود دادگاه به واسطه نماینده‌اش به ثبت ازدواج صورت گرفته خواهد پرداخت.

مدارک لازم برای طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی به منظور تصمیم جدی و رضایت دو طرف است ، زوجین بر سر مسائل حقوقی و مالی و غیرمالی باهم به توافق می رسند و بعد دادخواست میدهند؛ طلاق توافقی نسبت به طلاق یک طرفه مدت زمان کمتری می برد و دردسر کمتری برای دو طرف دارد زیرا هر دو بر سر مسائل نفقه، مهریه، استرداد جهیزیه، حضانت فرزندان و… به توافق رسیده اند.

زوجین یا وکیل طلاق توافقی زوجین برای طلاق توافقی باید اصل مدارک مانند عقدنامه، شناسنامه و کارت ملی ها را به دفاتر خدمات قضایی برند؛ انجا با ثبت امضای الکترونیکی زوجین و یا وکیل زوجین و تنظیم داد خواست مراحل طلاق توافقی شروع میشود.

بعد از 2 الی 3 روز پیامکی جهت اطلاع رسانی وقت دادگاه از سمت دادگاه ارسال میشود؛ از انجایی که مشاوره ی دادگستری لازم و ضروری ست یک وقت مشاوره میگذارند و انجا با مطرح کردن مشکلات زناشویی و زندگی و امضای ان توسط زوجین یا وکیل زوجین معرفی نامه به قاضی و دادگاه فرستاده میشود، گاهی قاضی پرونده خود با زوجین به گفتگو می نشیند اما در حالت کلی طلاق توافقی بسیار روند سریع تری را طی میکند.

بعد از مشاوره و ارجاع نامه ی عدم امکان زندگی مشترک به قاضی ، قاضی پرونده نامه ی درخواست خواندن صیغه ی طلاق را به یک دفتر رسمی ارجاع میدهد؛ پس از ان زن و شوهر باید طبق قرار تعیین شده در دفتر برای خواندن صیغه ی طلاق حضور یابند.

نامزدی و خسارت ناشی از برهم زدن آن

زن و مرد قبل از عقد رسمی به دلایل مختلفی مانند افزایش آشنایی بیشتر با یکدیگر می‌توانند نامزد یکدیگر باشند. در واقع نامزدی یک نوع قرار داد رسمی و قانونی میان دو نفر به منظور ازدواج در آینده است. اما در برخی از مواقع یکی از طرفین به برهم زدن نامزدی می‌پردازد و چنین کاری از طرف او می‌تواند خسارت‌هایی را به طرف مقابل وارد کند. در چنین شرایطی فردی که به او خسارت وارد شده است می‌تواند با کمک وکیل به صورت قانونی برای مطالبه خسارت‌های ناشی از برهم زدن نامزدی اقدام کند. البته تحت هر شرایطی چنین موردی امکان‌پذیر نیست و باید در شرایطی که وکیل به خوبی بر آن‌ها واقف است، اقدام به دریافت حقوق خود کرد.

شرط وکالت زن در طلاق چیست؟

در اسلام و همچنین در قانون اساسی با وجود اینکه نکاح یک امر دو نفره است اما پایان دادن به ان و به اصطلاح طلاق بستگی به خواست و رضایت مرد دارد یعنی اگر مرد به تنهایی بخواهد از زن جدا شود امکان پذیر است؛ حال در شرایطی ممکن است که این امر با رضایت زن هم ممکن شود که برای تحقق این باید حق الطلاق در سند ازدواج و یا یک سند رسمی دیگر به هنگام عقد و یا بعد ان در دفاتر رسمی توسط مرد به زن داده شود؛ فقط در صورتی زوجه میتواند حق طلاق داشته باشد و خود بدون حضور همسر طلاق بگیرد که قبلا این حق توسط زوج به زوجه داده شده باشد.

همانطور که در ازدواج زوجه میتواند به فردی وکالت دهد تا بدون حضور او ازدواج انجام شود ، در صورت وکالت طلاق زوجه، زن میتواند به وکیل یا هر کس دیگری برای انجام امور طلاق وکالت دهد و دیگر نیازی به حضور او نیست.

وکالت در طلاق دو نوع است:

  1. وکالت مطلق: در صورتی که وکالت مطلق باشد به موجب ان زن و یا وکیل زوجه میتواند بدون نیاز به اثبات هیچ امری درخواست طلاق کند.
  2. وکالت مقید: در این نوع وکالت زن باید شرایط مشخص شده تحقق بخشد و زوجه و یا وکیل زوجه باید تحقق شرایط را به دادگاه خانواده و قاضی اثبات کند و بعد از ان درخواست طلاق و وکالت طلاق کند.

الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز

یکی دیگر از دعاوی خانوادگی در بین زوجین، الزام به تمکین زوجه و اثبات نشوز است که لازم است چنین مسائلی ابتدا با یک مشاور حقوقی در میان گذاشته شود سپس در صورت عدم توافق از طریق ارتباط با یک وکیل خانواده متخصص و حرفه‌ای به صورت قانونی در دادگاه‌‌های خانواده بررسی شود.

اثبات نشوز بودن زن تنها از طریق اثبات عدم تمکین با استفاده از هر دلیل و مدرک و شهادتی امکان‌پذیر است. از آنجایی که یکی از وظایف زن در رابطه زناشویی تمکین کردن از همسر خود هست با این وجود در صورت عدم تمکین و اثبات نشوز بودن، او یک مجرم شناخته می‌شود که لازم است از او شکایت نامه‌ای به دادگاه خانواده ارائه داده شود. اما یکی از دلایلی که زوجه می‌تواند با استناد بر آن از تمکین کردن همسر خود سرباز زند این است که او می‌تواند بر حسب قانون تا پایان زمان دریافت مهریه خود صبر کند و سپس بعد از آن به وظیفه شرعی خود در رابطه زناشویی عمل کند.

اجازه ازدواج مجدد برای مرد

اجازه ازدواج مجدد برای مرد مطابق با قانون منوط به اجازه دادگاه خانواده است. در صورتی که مردی به دنبال ازدواج مجدد و اختیار کردن همسر دوم یا چندم خود باشد باید قبل از رسمی کردن عقد خود با همسر جدید ابتدا اجازه دادگاه خانواده را جلب کرده باشد در غیر این صورت عقد او از نظر قانونی باطل است. اما اجازه دادگاه خانواده کاملاً وابسته به شرایط همسر فعلی آن مرد است. در صورت که همسر فعلی مرد در خصوص ازدواج مجدد او رضایت قلبی داشته باشد و از نظر مالی تمکین شده باشد آنگاه دادگاه برای او اجازه ازدواج مجدد را صادر می‌کند. اما لازم است بدانید که در صورتی که مردی بدون اجازه دادگاه اقدام به ازدواج مجدد کرده باشد آنگاه مجرم نیز شناخته می‌شود.

در صورت فوت پدر حضانت فرزندان با چه کسی است؟

همانطور که میدانید تا زمان زنده بودن پدر ، پدر خود مسئول حضانت فرزند است و اگر فرزند مالی را داشته باشد پدر با در نظر گرفتن صلاح فرزند اختیارات مالی او را نیز دارد در غیر این صورت میشود که این اختیار را از او سلب کرد.

فوت پدر به عنوان بزرگتر یک خانواده و سایه و پشت و پناه فرزندان امری بسیار تاسف بار و ناراحت کننده ست که همزمان با فوت پدر نگرانی هایی برای سرنوشت و اینده ی فرزندان پیش می اید.

در رابطه با حضانت فرزندان بعد از فوت پدر قانونی مشخص نیست ولی از انجایی که رابطه ی بین مادر و فرزندی غیر قابل چشم پوشی است اولویت حضانت با مادر است اما در صورتی که مادر از سلامت اخلاقی برخوردار نباشد و یا توانایی مالی و نگهداری از فرزند را نداشته باشد دادگاه و قاضی تصمیم میگیرد که حضانت به کدام عضو خانواده برسد و گاهی در صورت نبودن عضوی دیگر و یا نداشتن صلاحیت های لازم فرزند به پرورشگاه های زیر نظر بهزیستی و دولتی فرستاده میشود.

در صورت مساعد بودن شرایط مادر اولویت حضانت با اوست و اگر اختلافی به وجود اید دادگاه رای را به مادر می دهد.

موضوع قیومیت با حضانت متفاوت است؛ قیم کسی است که اختیارات مالی فرزند ، اجازه ی ازدواج برای دختران را به عهده دارد، در صورت فوت پدر قیومیت فرزند با پدربزرگ پدری می باشد، یعنی اگر پدر پدر فرزند زنده باشد او مسئول و قیوم فرزند است و اما اگر پدربزرگ در قید حیات نباشد این قیومیت به پدر بزرگ پدر میرسد و این در صورتی ست که او زنده باشد.

قیومیت دارای شراطی ست که قاضی در نظر میگیرد که ان شرایط عبارتند از:

  1. اگر طفل صغیر مسلمان باشد باید قیم ان نیز یک فرد مسلمان باشد.
  2. قیم باید از شایستگی کامل اخلاقی و قابل اعتماد باشد.
  3. قیم باید عاقل ، بصیر، بالغ و اگاه باشد.

اصولا چون موضوع زندگی طفلی صغیر در میان است قاضی و دادگاه حداکثر تلاش را میکنند تا فردی که شایسته است به قیومیت و سرپرستی برسد به همین دلیل برخی شرایط لحاظ میشود که طبق این شرایط برخی افراد نمیتوانند قیم شوند و ان شرایط عبارتند از:

  1. کسی که خود تحت قیومیت و سرپرستی فردی دیگر است.
  2. کسانی به علت جرمی مثل هتک ناموس، کلاهبرداری، تعرض به کودک، ورشکستگی با تقصیر ، اختلاس و غیره به حکم قطعی قضایی محکوم شده باشد.
  3. کسانی که به فساد اخلاقی معروف هستند.
  4. کسانی که ورشکسته شده اند و هنوز بدهی های انها تسویه نشده است
  5. و دلایلی دیگر…

با توجه به قیومیتی که به فرد داده میشود ان فرد باید طبق ان قوانین عمل کند در غیر این صورت دادگاه میتواند قیومیت را از ان سلب کند و به فرد دیگری که دارای صلاحیت است واگذار کند.

در صورتی که طفل صغیر کسی را که دارای صلاحیت باشد نداشته باشد ، دادگاه مادر را در صورتی که ازدواج مجدد نکند به عنوان قیم طفل صغیر برمی گزیند.

اثبات و نفی نسب

برای درک بهتر عنوان اثبات و نفی نسب در ابتدا به بررسی چیستی نسب می‌پردازیم. به صورت کلی نسب از دیدگاه حقوقی و قانونی به رابطه خونی میان دو نفر اشاره دارد و هنگامی که نفی نسب مطرح می‌شود، یکی از طرفین خواهان منکر شدن نسب خود با فرد دیگر است. دانستن این نکته ضروری است که نفی نسب با نفی ولد متفاوت است. نفی نسب از طرف تمامی افراد مرتبط با فرد مانند مادر، خواهر، بردار، فرزند و … می‌تواند مطرح شود اما نفی ولد صرفاً از طریق پدر ممکن است. برای پیگیری پرونده‌های نفی نسب بهتر است تا از وکیل متخصص و با تجربه در این زمینه کمک بگیرید.

بهترین وکیل دعاوی خانواده

وکیل در دعاوی خانواده در واقع فردی است که نسبت به همه حوزه‌های خانواده و قوانین آن آگاهی کامل داشته باشد. او باید افراد را در ابتدا به سازش دعوت نموده و سپس در غیر این صورت حق طرفین را به خوبی مطالبه نماید. در این بخش حوزه‌های فعالیت یک وکیل خانواده خوب را بیان می‌کنیم.

وکیل خانواده وکیل پایه یک دادگستری است که بعد از اخذ پروانه وکالت و اجازه دفاع از پرونده‌های حقوقی و کیفری در دادگستری‌های کشور به طور تخصصی بر روی پرونده‌های دعاوی خانوادگی تمرکز و مطالعه دارد. بهترین وکیل خانواده فردی است که با توجه تخصص و تجربه خود به خوبی می‌تواند از موکلانش دفاع کند. بهترین وکیل خانواده به تبع پرونده‌هایی که روی آن‌ها کار می‌کند تسلط نسبی‌ای به اصول روانشناسی و شخصیت شناسی نیز دارد و به خوبی یک مشاور حقوقی حاذق برای موکلان خودش است. او می‌تواند با اعتماد به نفس و تخصصی که دارد حس امنیت و اعتماد را به موکلان خود القا کند و با تمام تخصص و تجربه و قدرت کلامی که دارد از آن‌ها دفاع کند، همچنین چنین فردی در محضر قاضی از تاثیر کلام خود برای کاهش مجازات موکلان خود و خرید رصت دوباره برای آن‌ها استفاده می‌کند.

مهریه

زمانی ‌که عقد نکاح واقع می‌شود، مرد موظف است که مالی را به ‌عنوان مهریه به همسرش بدهد. یکی از ارکان عقد موقت، مهریه است. یعنی بدون مهریه، عقد موقت باطل می‌شود. اما در عقد دائم این‌گونه نیست. یعنی زن و مرد می‌توانند، بدون تعیین مهریه با یکدیگر ازدواج کنند. مهریه ممکن است مادی یا غیرمادی، عین معین یا وجه نقد یا یک حق باشد. در هر صورت مرد مکلف است، هر زمان که همسرش، مهریه خود را مطالبه کند، آن را به او بدهد.

مهریه چگونه اجرا و وصول می شود؟

مهریه مالی ست که مرد به هنگام نکاح موظف میشود که به زن بدهد؛ در نکاح موقت مهریه لازم و ضروری ست و بدون مهریه نکاح موقت باطل است اما در ازدواج دائم اینگونه نیست و زن و مرد می توانند بدون تعیین مهریه با یکدیگر ازدواج کنند.مهریه انواع مختلف دارد، ممکن است مادی یا غیر مادی و یا حتی یک حق باشد ولی در هر صورت و هرچه که باشد مرد موظف به پرداخت ان است.

اول اینکه باید بگوییم که هر زنی مستحق دریافت مهریه است و از زمانی که نکاح خوانده میشود مالک مهریه میشود و می تواند مهریه ی خود را طلب و دریافت کند.

مهریه دارای دو نوع است که بهصورت عندالمطالبه و عندالستطاعه می باشد. مهریه ی عندالمطالبه به این معنی ست که زوجه هر وقت که بخواهد میتواند مهریه را از همسر خود طلب و دریافت کند اما در مهریه ی عنداستطاعه نه امکان جلب زوج وجود دارد و نه امکان ممنوع الخروجی او و فقط در صورتی که مالی به نام زوج به دادگاه یا اداره ی اجرای ثبت معرفی شود امکان دریافت مهریه با کمک وکیل مهریه وجود دارد.

توجه کنید که نوع مهریه در سند ازدواج باید مشخص بوده باشد. برای بسیاری سوال است که ایا در حین زندگی مشترک زوجه میتواند مهریه ی خود را از همسرش طلب و دریافت کند که در جواب این سوال باید بگوییم بله حتی بعد از گرفتن مهریه از همسر ، زوجه میتواند به ادامه ی زندگی مشترک بپردازد .

مراحل اجرا و دریافت مهریه مراحلی پر دردسر و طولانی است که شدیدا توصیه میشود که اگر قصد چنین کاری را دارید حتما به سراغ وکیل خانواده و مهریه بروید و این کار را به او بسپارید.

مهریه ی وجه نقد نیز همانند دیگر مهریه ها به نرخ روز محاسبه میشود و اینکه زوج مکلف به پرداخت است البته دو نکته را در نظر داشته باشید : یک این است که در صورت فوت شوهر وجه نقد تا زمان تاریخ فوت شوهر به روز حساب میشود. نکته ی دوم این است که نرخ روز پرداخت مهریه توسط شوهر است نه تاریخ دعوی و تاریخ دادخواست توسط زوجه.

نکته ی دیگری که حائز اهمیت است و باید به ان اشاره شود این است که برخی از خانم ها فکر میکنند با شکایت و درخواست مهریه میتوانند به اصطلاح خود شوهر خود را تادیب کنند و یا برای زندگی بهتر تحت فشار قرار دهند در صورتی که تجربه نشان داده است این کار موجب زندگی بهتر نمیشود بلکه برعکس باعث بروز مشکلات دیگری و گاهی حادتر شدن اوضاع زندگی زوجین میشود.

حق حبس مهریه

به‌ محض وقوع عقد نکاح زن مالک مهریه می‌شود. یعنی می‌تواند آن را تصاحب کند و هر استفاده‌ای که بخواهد از آن داشته باشد. قانون مدنی برای مهریه، حق حبس پیش‌بینی کرده ‌است. یعنی زن می‌تواند تا مهریه خود را دریافت نکرده ‌است، از شوهرش تمکین نکند.

در مورد سایر زنان که با همسر خود زندگی می‌کنند یا با او رابطه او با رابطه زناشویی دارند، حق حبس وجود ندارد. اما همه زنان با هر شرایطی مستحق دریافت مهریه خواهند بود. حتی زمانی‌ که خانمی به‌ علت رابطه نامشروع یا انحرافات اخلاقی از طرف شوهرش طلاق داده می‌شود، نیز می‌تواند مهریه خود را دریافت کند.

 انواع نفقه

موضوع مهم دیگری که در مباحث حقوق خانواده اهمیت ویژه‌ای دارد، نفقه است. نفقه شامل نفقه همسر، فرزند و اقارب می‌شود. نفقه همسر بر سایر نفقه‌ها برتری دارد. به‌ همین‌ جهت ابتدا با کمک وکیل نفقه آن را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

نفقه زوجه

مرد موظف است وسایل و اسباب زندگی همسرش را فراهم کند. او باید با تهیه لوازم زندگی، خوراک، پوشاک ومسکن شرایطی را فراهم کند که همسرش رضایت داشته باشد. ملزومات زندگی مطابق وضعیت خانوادگی زوجه برای او تعیین می‌شود. زنی که در خانه پدرش شرایطی مرفه و ایده‌آل داشته ‌است، می‌تواند از شوهرش شرایطی همانند خانه پدرش را انتظار داشته باشد. اگر خانم در خانه پدرش خدمتکار داشته‌ است یا به واسطه بیماری قادر به انجام امور مربوط به خانه نباشد، استخدام خدمتکار هم برای او نفقه محسوب می‌شود. یعنی شوهرش باید شرایطی مناسب با وضعیت خانم برای او فراهم کند.

نفقه فرزند و اقارب

زن و شوهری که صاحب فرزند می‌شوند باید بتوانند به ‌طور کامل او را حمایت و تربیت کنند. پدر فرزند، مسئول هزینه‌های زندگی او می‌شود. یعنی پدر موظف است هزینه‌های درمان، بهداشت، خوراک و پوشاک فرزندش را برای او فراهم کند.

یک نوع نفقه دیگر هم وجود دارد که به ‌عنوان نفقه اقارب شناخته می‌شود. اقارب معمولاً پدر و مادر فرد هستند که فرزند موظف است در صورت استطاعت مالی خود و ناتوانی پدر و مادرش، هزینه‌های زندگی آن‌ها را بپردازد. اگر این شخص با وجود توانایی مالی، نفقه فرزند یا پدر و مادرش را ندهد، آن‌ها می‌توانند با استفاده از مشاوره‌ وکیل خانواده، علیه او شکایت کنند. پرداخت نشدن نفقه افراد تحت حمایت این شخص، ممکن است به حبس او منجر شود. به دلیل قابل گذشت بودن این جرم، به‌ محض این‌که شاکی رضایت دهد، مجرم آزاد می‌شود.

نفقه و هزینه‌های زندگی زوجه

هر مردی موظف است تا در جریان زندگی قبل و بعد از طلاق به پرداخت نفقه بپردازد. منظور از پرداخت نفقه، پرداخت تمامی هزینه‌های زندگی زن توسط مرد است. باید توجه داشته باشید که نفقه زوجه با نفقه فرزندان متمایز است و زن می‌بایست این کمک هزینه را جدای از کمک هزینه زندگی فرزندان دریافت کند. برای دریافت نفقه در برخی از مواقع نیاز است تا شما با کمک وکیل خانواده به صورت قانونی به مطالبه حق خود بپردازید.

در برخی از مواقع زوج می‌تواند از پرداخت نفقه به صورت قانونی سر باز زند. برای مثال موقعی که همسر بدون اجازه همسر خود منزل را برای بازه زمانی بلند مدت ترک می‌کند و یا از انجام مسئولیت‌های خود در زندگی کوتاهی می‌کند.

مطالبه نفقه از اقارب و نزدیکان

نفقه اقارب همان نفقه‌ای است که به بستگان با اولویت داده می‌شود و لزوم مطالبه نفقه از اقارب و نزدیکان وجود رابطه خونی یا نسبی است. برای پرداخت نفقه اقارب تمامی نزدیکان و آشنایان را از درجه اول به بعد در یک خط عمومی بر حسب میزان اولویتی که داند قرار می‌دهند که لازم است بدانید در رأس آن‌ها زوجه قرار گرفته است. بعد از آن پدر و مادر فرزند و نوه هستند.

یکی از شرایط دریافت نفقه اقارب این است که فرد ابتدا نیاز مالی داشته باشد و سپس برای مطالبه نفقه اقارب و نزدیکان یک رابطه خویشاوندی و نسبی بین او و فرد خواسته وجود داشته باشد. برای پرداخت نفقه، وضعیت مالی پرداخت‌کننده نیز از سوی دادگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورتی که استطاعت مالی داشته باشد باید در صورت عدم پرداخت به عنوان مجرم در دادگاه پاسخگو باشد.

پرداخت نفقه بچه در دوران غیبت پدر

در صورتی که پدری نفقه فرزندان خود را پرداخت نکند به موجب قانون مجرم شناخته می‌شود. فرزندان او در صورتی که به سن قانونی رسیده باشند و در غیر این صورت همسر او به واسطه گواهی رشد می‌توانند از پدر خانواده به دلیل پرداخت نکردن نفقه فرزندان شکایت کرده و او را در دادگاه محکوم کنند. اما پرداخت نفقه بچه در دوران غیبت پدر چگونه است؟ در صورتی که پدر غیبت داشته باشد به هر دلیلی مانند فوت یا مهاجرت یا هر چیز دیگری که در دسترس نباشد آنگاه به دلیل اینکه نفقه به گردن اجداد پدری است نفقه بچه را خانواده پدری او مانند پدر بزرگ در صورت در قید حیات بودن و در غیر این صورت با رعایت الاقرب فالاقرب این وظیفه انتقال پیدا می‌کند.

نصب و عزل قیم

پدر و اجداد پدری موظف هستند تا به عنوان قیم فرد به اداره امور زندگی او بپردازند. اما در برخی از مواقع شرایطی پیش می‌آید که فرد دیگر از جانب نسل پدری دارای قیم نیست و در چنین شرایطی به واسطه مراجع صالح برای فرد یک قیم مشخص می‌شود. افرادی مانند مجانین و یا کسی که جز دسته سفیه و صغیر قرار می‌گیرد نیاز دارد تا امور زندگی او توسط یک قیم کنترل و مدیریت شود.

قانون موظف است برای کسی که نیاز به قیم دارد، قیمی را مشخص کند و چنین فردی باید دارای یک سری از ویژگی‌ها باشد که عبارت است از:

  • دارای اهلیت باشد
  • شایستگی اخلاقی داشته باشد
  • عاقل باشد
  • بالغ باشد
  • بصیر باشد
  • و …

اجرت المثل دوران زوجیت

در جامعه ما معمولاً زنان مسئول رسیدگی به امور خانه و نگهداری و تربیت فرزندان هستند. طبق قانون زن برای انجام این امور وظیفه‌ای ندارد و فقط موظف است از همسر خویش تمکین کند. او مسئول نظافت و رسیدگی به خانه و فرزندان نیست. به همین جهت در قانون برای این امور حق‌الزحمه تعیین شده ‌است. با توجه به طول دوران زوجیت، شغل زن و تعداد فرزندان، میزان اجرت‌المثل تعیین می‌شود. البته زمانی‌ که وکیل اجرت المثل برای دریافت اجرت‌ المثل اقدام کند، قاضی تعیین آن را به کارشناسان رسمی دادگستری واگذار می‌کند.

کارشناس با ظرافت و دقت کامل میزان اجرت‌المثل زوجه را تعیین می‌کند. به ‌طور معمول اجرت‌المثل زنانی که خانه‌دار هستند، در مقایسه با زنان شاغل، مبلغ بیشتری تعیین می‌شود. زیرا این زنان، زمان بیشتری را صرف امور خانواده و فرزندان می‌کنند. رای وحدت رویه شماره779 با موضوع اجرات‌المثل ارتباط دارد. در این رأی وحدت رویه از زنان حمایت شده‌ است. به این صورت که خانمی که اجرت المثل ایام زوجیت را از شوهرش دریافت کند، می‌تواند از شرط تنصیف اموال نیز بهره‌مند شود. یعنی مطالبه اجرت‌المثل دوران زوجیت، مانع استحقاق زوجه برای دریافت شرط تنصیف نیست.

اجرت المثل در چه صورت تعلق میگیرد؟

در اسلام و طبق قوانین موجود در کشور ما زن وظیفه ای برای نگهداری از فرزند و انجام امورات منزل ندارد و تنها وظیفه ی زن تمکین همسر می باشد ، با این حال هر کاری که زن در خانه و در حین زندگی مشترک می کند انت هم بدون دریافت حقوق مازاد وظیفه ی اوست به همین دلیل قانون برای زحمت های زن در دوران ازدواج و در خانه و خانواده حق الزحمه ای را در نظر میگیرد.

لازم به ذکر است که حق الزحمه در خانواده ها متفاوت است که این امر با توجه به : دوران زوجیت، تعداد فرزندان، شغل زن تعیین میشود؛ حق الزحمه برای بانوان خانه دار نسبت به بانوان شاغل بیشتر در نظر گرفته میشود زیرا خانم های خانه دار مدت زمان بیشتری را صرف خانه و فرزندان و خانواده ی خود می کنند. زمانی که وکیل خانواده برای اجرت المثل درخواست میکند قاضی این تقاضا را به کارشناس این امر ارجاع میدهد و کارشناس با نهایت دقت سعی میکند به میزان دقیقی این اجرت المثل را براورد کند.

رای وحدت رویه 779با موضوع اجرت المثل مرتبط می باشد ، به اینگونه که خانمی که اجرت المثل را دریافت میکند میتواند از حق تنصیف اموال هم بهره مند شود و دریافت اجرت المثل مانع استحقاق زوجه برای حق تصنیف اموال نمی شود.

 نحله

زمانی‌ که زوجه، به هر دلیلی اجرت‌المثل دریافت نکند، مستحق دریافت نحله می‌شود. نحله در شرایطی تعیین می‌شود که زن بر خلاف اجرت‌المثل، کارهای خانه را به ‌صورت رایگان انجام داده باشد. علاوه ‌بر آن شوهرش او را به انجام این امور وادار نکرده باشد. تعیین میزان نحله برخلاف اجرت‌المثل دوران زوجیت؛ بدون نظریه کارشناسی و توسط قاضی صورت می‌گیرد. در واقع نحله، بدل اجرت‌المثل است. زیرا نحله و اجرت‌المثل با هم جمع نمی‌شوند. هر زنی فقط استحقاق دریافت یکی از آن‌ها را خواهد داشت. برای دریافت نحله لازم است که طلاق از طرف مرد باشد. همچنین حتماً با طلاق این خواسته در دادگاه مطرح می‌شود. یعنی زن فقط زمانی می‌تواند نحله را مطالبه کند که در حال طلاق باشد. بنابراین شما نیز می‌توانید برای دریافت حق‌الزحمه دوران زوجیت خود از وکیل خانواده کمک بگیرید.

جهیزیه

یکی از مسائل اصلی زن و شوهر در زمان طلاق، موضوع مالکیت جهیزیه است. در فرهنگ و آداب‌ و رسوم کشور ما، تهیه جهیزیه، بر عهده خانواده دختر است. اما در قانون تهیه لوازم و اسباب زندگی از وظایف شوهر و به‌ عنوان نفقه زوجه تعیین می‌شود. در زمان طلاق هر کدام از زوجین ادعا می‌کند که وسایل زندگی را خودشان فراهم کرده‌اند.

 حضانت

یکی دیگر از مواردی که در هنگام طلاق مطرح می‌شود و شما می‌توانید برای آن وکیل بگیرید، حضانت فرزندان است. فرزندان نیازمند حمایت و محبت دوجانبه پدر و مادر هستند. ولی در زمان طلاق به‌ ناچار باید با یکی از آن‌ها زندگی کنند. حضانت فرزندان تا سن شش‌سالگی با مادر است. پس ‌از آن تا زمان بلوغ حضانت آن‌ها با پدرشان خواهد بود. وقتی فرزندان به سن بلوغ برسند، خودشان انتخاب می‌کنند که با کدام یک از والدین زندگی کنند. بنابراین عمده مسائل مربوط به حضانت از زمان خردسالی تا بلوغ آن‌ها خواهد بود. دادگاه در رأی طلاق تعیین می‌کند که حضانت فرزند با کدام یک از والدین باشد. همچنین با توجه به وابستگی‌های عاطفی کودک، درباره زمان ملاقات و فاصله زمانی آن تعیین تکلیف می‌کند. اگر شما به‌ عنوان پدر یا مادر طفل، نسبت‌ به ملاقات یا حضانت فرزند خود اعتراضی دارید؛ یا تقاضای سلب حضانت از طرف مقابل را دارید، می‌توانید با کمک وکیل حضانت فرزند این ‌موضوع را پیگیری کنید.

ایا خواندن صیغه ی محرمیت به صورت شفاهی مورد قبول است؟

لفظ صیغه که در بین عامه ی مردم رواج دارد همان عقد موقت است که به منظور بهره مندی مرد از زن می باشد که به ان ازدواج موقت یا نکاح منقطع گفته میشود، تفوت عقد موقت با عقد دائم در این است که در دوران این عقد نفقه زن( تهیه ی پوشاک، خوراک، مسکن) بر مرد واجب نیست؛ تفاوت دیگر این است که بعد از طی شدن زمان عقد برای جدایی دیگر نیازی به خواندن صیغه ی طلاق نیست.

طلاق توافقیوکیل اسلامشهروکیل خانوادهوکیل طلاق توافقی اسلامشهر

بهترین وکیل اسلامشهروکیل ثبتی اسلامشهروکیل حقوقی اسلامشهروکیل خانم در اسلامشهروکیل خانواده اسلامشهروکیل کیفری اسلامشهروکیل ملکی اسلامشهر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *