وکیل طلاق توافقی اسلامشهر

طلاق توافقی چیست و چگونه است؟

در این نوشته که توسط وکیل پایه یک دادگستری و دقیقاً مطابق با شرایط روز و رویه مرسوم دادگاه‌های خانواده در سراسر ایران نوشته شده است، با ۰ تا ۱۰۰ شرایط طلاق توافقی بدون حضور زوجین، مدت زمان، مدارک مورد نیاز، مشاوره‌های اجباری و مراحل طلاق توافقی در سال ۱۴۰۲ آشنا میشوید.

طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوج و زوجه (زن و شوهر) بنا به هر دلیل و علتی به این نتیجه می‌رسند که امکان ادامه زندگی مشترک برایشان مقدور نیست و تصمیم قطعی به جدایی و شروع مراحل طلاق توافقی می‌گیرند و به همین منظور در ارتباط با کلیه مسائل مربوط به زندگی مشترک، تعهدات، دیون و تکالیف آن با یکدیگر به تفاهم و توافق می‌رسند. در واقع شرایط طلاق توافقی همانطور که از نام آن پیداست بطور کامل بستگی به توافقات زوجین دارد که مهمترین آن‌ها عبارتند از:

  • حضانت فرزند یا فرزندان مشترک
  • نفقه زوجه و فرزندان و جهیزیه
  • اجرت المثل دوران زوجیت (در صورت وجود)
  • همچنین شاید از همه چالش بر انگیزتر، در مورد مهریه

مواردی که زوجین در مورد آن تفاهم دارند برای دادگاه نیز محترم و قابل قبول است و در رای دادگاه (گواهی عدم امکان سازش) و همچنین در نهایت در سند طلاق (طلاقنامه) نیز ذکر می‌گردد.

نکته: رویه وکلای موسسه حقوقی مشهور به اینصورت است که ابتدا تمام توافقات زوجین را نوشته و به امضاء ایشان می‌رسانند و دقیقاً همین توافقات را در دادگاه مطرح می‌کنند و در رای دادگاه نوشته خواهد شد.

همچنین تمامی مراحل و اقدامات لازم «حتی حضور در جلسات مشاوره اجباری» و جلسه دادگاه توسط وکلای ما و بدون نیاز به حضور زوجین انجام می‌گیرد.

هزینه طلاق توافقی با وکیل

هزینه اینکار جمعاً 8 میلیون تومان است که بابت موارد زیر پرداخت می گردد:

  1. حق الوکاله دو وکیل دادگستری (یک وکیل برای آقا و یک وکیل برای خانم)
  2. هزینه های دادرسی و جانبی

لازم به ذکر است که در خلال کار، هیچ مبلغ دیگری دریافت نخواهد شد.

طلاق توافقی چقدر طول میکشد؟

حدوداً 10 الی 20 روز کاری صدور دادنامه قطعی زمان می برد.

چه مدارکی برای طلاق توافقی لازم است؟

شناسنامه، عقدنامه و کارت ملی.

توافق زوجین در امر طلاق

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زوجین، در مورد تمامی مواردی که در هنگام طلاق می‌بایست درباره آن‌ها تصمیم گرفته شود، توافق دارند یا با توجه به شرایط موجود و عدم وجود تمایل به ادامه زندگی با گذشت و یا از روی اکراه، در موارد تعیین شده قانونی به توافق خواهند رسید. موارد اساسی که در هنگام طلاق توافقی می‌بایست مطرح گردند، عبارتند از:

مهریه

بسته به این که طلاق توافقی از چه راهی انجام شود. شرایط مهریه متفاوت است. چنانچه زوجین هر دو خود و یا توسط وکیل طلاق، بخواهند مراحل را انجام دهند، می‌بایست توافقات خود را نهایی کند. در مورد مهریه نیز همین شرایط صادق است. در واقع زوجین باید توافق کنند که آیا زوجه مهریه بخشی یا تمام مهریه را دریافت نماید یا خیر. در بسیاری از مواقع، در طلاق توافقی، زوجه در ازای مبلغ یا مالی نظیر خودرو، ملک یا هر چیز دیگری مابقی مهریه را بذل می‌نماید. همچنین گاهی اوقات، زوجین در ازای مبلغی به صورت اقساط مالی مثلا دو میلیون تا مدت معین مثلا ۵ سال مابقی مهریه را بذل می‌نماید.

اگر زوجه با وکالت طلاق به دادگاه مراجعه نماید، براساس عرف و رویه قضایی می‌بایست بخش اعظمی از مهریه خود یعنی حداقل نصف آن را به زوج بذل نماید.

حضانت

در حین طلاق توافقی باید تکلیف حضانت فرزندان مشخص شود. حضانت همه فرزندان تا سن ۷ سالگی با مادر و پس از آن تا سن بلوغ با پدر است. سن بلوغ برای دختران ۹ سال و برای پسران ۱۵ سال می‌باشد. بنابراین:

  • چنانچه زوجین با هم و بدون وکالت نامه برای طلاق توافقی اقدام نمایند، باید بر سر حضانت توافق نمایند که یا حضانت دائم (یعنی تا سن بلوغ) با یکی از زوجین باشد و یا حضانت مطابق قانون بین زوجین تقسیم شود.
  • اگر زوجه با وکالت نامه طلاق به دادگاه مراجعه نماید، باید حق تعیین حضانت فرزندان در وکالت نامه قید شده باشد، در غیر این صورت حضانت مطابق قانون تا ۷ سال به مادر داده خواهد شد.

در مورد نحوه ملاقات، دادگاه بین ۲۴ تا ۴۸ ساعت در هفته برای فردی که حضانت فرزند با وی نیست در نظر می‌گیرد. چنانچه توافق دیگری در مورد حضانت و یا توافق بین زوجین صورت گیرد، عرفا برای دادگاه محترم بوده و رای بر اساس آن صادر خواهد گردید.

نفقه

در مورد نفقه نیز در صورتی که زوجه نفقه معوقه داشته باشد، می‌بایست در مورد بذل و یا گرفتن آن با همسر خود توافق نماید.

اجرت‌المثل

به معنای کارهایی است که زن در خانه انجام داده است. در صورتی که زن بخواهد اجرت‌المثل خود را دریافت نماید می‌بایست در مورد آن نیز با شوهر خود توافق کند.

جهیزیه

زوجه در صورتی که فاکتور اجناسی را که خریداری کرده داشته باشد و یا سیاهه‌ای که در هنگام عقد و یا قبل از آن به امضای داماد رسیده موجود باشد می‌تواند جهیزیه خود را از منزل شوهر استرداد نماید.

تمامی موارد فوق در فرمی به نام فرم توافق زوجین تنظیم می‌گردد. معمولا در فرم توافق زوجین موارد حق اعتراض تجدیدنظر و فرجام خواهی زوجین اسقاط می‌گردد تا هم در روند طلاق تسریع گردد و هم مشکلات حاشیه‌ای طلاق کمتر شود.

جهت اطلاع از نحوه مشاوره حقوقی طلاق توافقی با بهترین وکلای پایه یک دادگستری و نیز هزینه مشاوره حضوری و تلفنی به صفحه مشاوره حقوقی مراجعه نمایید. همچنین می‌توانید برای مشاوره حقوقی رایگان با مشاوران حقوقی و یا هماهنگی‌های لازم با شماره دفتر موسسه تماس حاصل فرمایید.

مراحل قانونی طلاق توافقی

  • از ابتدای آذر ماه سال ۱۳۹۷، انجام مشاوره روانشناسی در مراکز بهزیستی و غربالگری مجاز معرفی شده برای طلاق توافقی الزامی می‌باشد. در این فرایند ابتدا زوجین می‌بایست از طریق سامانه تصمیم و مراجعه حضوری به این مراکز درخواست مشاوره طلاق خود را مطرح نمایند و پس از آن با معرفی به مشاور روانشناس باید حداقل ۵ جلسه مشاوره را بگذرانند (البته راه‌های دیگری برای انجام طلاق توافقی وجود دارد که به منظور آگاهی از آن‌ها و مشاوره طلاق توافقی می‌توانید با دفتر گروه وکلای آپادانا تماس بگیرید.)
  • در صورتی که مشاور روانشناس تشخیص دهد که ادامه زندگی به صلاح زوجین نیست، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌کند. لازم به ذکر است که حداقل زمان مشاوره برای این ۵ جلسه، ۴۵ روز بوده و پس از آن گواهی عدم انصراف طلاق صادر می‌شود.
  • پس از آن زوجین باید با در دست داشتن گواهی عدم انصراف از طلاق، می بایست به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و دادخواست طلاق توافقی را مطرح نمایند. پس از ثبت دادخواست، براساس محل زندگی مشترک زوجین، به شعبه و دادگاه صالح ارجاع می‌گردد.
  • دادگاه با بررسی مدارک، گواهی عدم امکان سازش را صادر نموده و از زوجه می‌خواهد که برای آزمایش بارداری به آزمایشگاه مراجعه نماید.
  • پس از صدور گواهی عدم امکان سازش و صدور دادنامه، زوجین ۳ ماه فرصت دارند تا به یکی از دفاتر طلاق مراجعه کرده و رای را در شناسنامه خود اجرا نمایند.

نکات مهم جدایی تفاهمی

  • در صورتی که حتی یک مورد از موارد مندرج در فرم توافق زوجین، مورد رضایت طرفین نباشد، طلاق توافقی نخواهد بود.
  • در صورت که حق اعتراض و فرجام خواهی در فرم توافق نامه زوجین ساقط نشده باشد از زمان صدور دادنامه باید ۴۴ روز زمان سپری شود تا بتوان رای را اجرا نمود. بدیهی است، در صورت اعتراض در این مدت دادنامه طلاق باطل خواهد گردید.
  • در صورتی که زوجه از شوهر خود وکالتنامه طلاق داشته باشد می‌تواند برای طلاق توافقی اقدام نماید. البته باید در وکالتنامه، شرط قابل توکیل به غیر بودن لحاظ شده باشد. در غیر این صورت، وکالتنامه اثر قانونی نخواهد داشت.
  • در صورتی که پس از صدور دادنامه زن حاضر به اجرای صیغه طلاق نباشد، چون حق طلاق با مرد است، مرد می‌تواند با طی مراحل قانونی نسبت به اجرای صیغه طلاق به تنهایی اقدام نماید. برای اطلاع از قوانین مربوط به این موضوع با موسسه تماس بگیرید.
  • چنانچه زن در هنگام طلاق باکره باشد، نصف مهریه به او تعلق می‌گیرد. همچنین بدون ازدواج دوم می‌تواند نسبت به حذف نام همسر از شناسنامه خود اقدام نماید.
  • در صورتی که زن در توافقنامه بین زوجین، مهریه را بخشیده باشد، باید حتما در رای دادگاه ذکر گردد، در غیر این صورت زن در زمان عده می‌تواند به مهریه خود رجوع کند.
  • در صورتی که زن در زمان عده طلاق توافقی به مهریه خود رجوع کند، زوج می‌تواند از طلاق رجوع کند و همسر خود را طلاق ندهد.
  • چنانچه زوجه به صورت محضری و در دفتر اسناد مهریه خود را ابراء نموده باشد، حتی در عده نیز نمی‌تواند به مهریه خود رجوع کند.

نحوه گرفتن مهریه در طلاق توافقی

  • چنانچه، زوجین هر دو برای طلاق توافقی اقدام کنند، در فرم توافقنامه زوجین می‌بایست در مورد مهریه تصمیم‌گیری کنند. بنابراین، امکان بذل یا گرفتن بخشی یا تمام مهریه وجود دارد و این موضوع به توافق زوجین مرتبط است.

اگر زوجه با وکالت نامه طلاق اقدام به انجام طلاق توافقی نماید، گرفتن مهریه کاملا به متن موجود در وکالت نامه طلاق بستگی دارد:

  • اگر وکالت طلاق در قبال بذل مهریه داده شده باشد، زوجه دیگر نمی‌تواند مطالبه مهریه انجام می‌شود. چرا که در ازای گرفتن حق طلاق از زوج مهریه را بخشیده است و این وکالت، نوعی عقد خارج لازم و معوض است.
  • اگر در وکالت طلاق حق تعیین تکلیف مهریه اعم از بذل یا اخذ مهریه به عهده زوجه باشد و زوج در جلسات رسیدگی حضور نداشته باشد، رویه دادگاه‌ها بر این است که زوجه می‌بایست حداقل نصف تا دو سوم مهریه را بذل نماید تا مصلحت زوج رعایت گردد. این موضوع که به تازگی در دادگاه‌ها رویه شده به جهت کاهش زندانیان ناشی از مهریه می‌باشد.

به طور کلی، چنانچه توافق زوجین بر بذل مهریه باشد، بهتر است که در هنگام تنظیم وکالت طلاق، زوجه یک اقرارنامه رسمی مبنی بر بذل و ابراء مهریه به زوج بدهد. چنانچه زوجه مهریه خود را به طور کامل بذل نماید، با وجود وکالت طلاق، سریع‌تر می‌تواند خود را مطلقه نماید.

مدارک طلاق توافقی

همانند هر دعوی دیگری هنگام ثبت دادخواست طلاق توافقی، مجموعه‌ای از مدارک لازم است. مدارک طلاق توافقی عبارتند از:

  • اصل شناسنامه
  • اصل کارت ملی
  • اصل یا رونوشت عقدنامه
  • گواهی صادر شده از مرکز مشاوره بهزیستی

پس از برگزاری جلسه دادگاه و ارجاع پرونده به داوری، متن توافقات بین زوجین نیز لازم است که بهتر است از قبل آماده شده باشد. اگر از وکیل طلاق توافقی استفاده می‌کنید، باید وکالت نامه وکیل نیز ضمیمه دادخواست باشد. البته قوه قضاییه در ادامه اقدامات خود برای متحول کردن سیستم قضایی، مبادرت به اخذ وکالت نامه الکترونیک از طریق سامانه ثنا می‌نماید. به این ترتیب وکالت نامه های کاغذی حذف شده و وکیل طلاق توافقی از طریق سامانه ثنای خود، اقدام به ارسال کد پذیرش وکالت برای موکل می‌نمایند و با اعلام کد از طرف موکل به وکیل و ثبت آن در سامانه، پذیرش وکالت انجام می‌شود.

همچنین در صورتی که زن از شوهر خود وکالت طلاق دارد، باید برای وی وکیل پایه یک دادگستری بگیرد، و هنگام ثبت دادخواست، وکالت طلاق نیز باید جزو منضمات دادخواست طلاق توافقی باشد.

گرفتن نامه مشاوره بهزیستی در طلاق توافقی

اولین مرحله برای اقدام به دعوی طلاق توافقی، گرفتن نامه مشاوره بهزیستی می‌باشد. همانطور که گفته شد، متقاضیان باید ابتدا به سامانه تصمیم مراجعه نمایند و با ثبت نام در این سامانه به مرکز غربالگری مراجعه نموده و در آن جا برحسب محل سکونت به مشاوره روانشناس ارجاع می‌شوند. براساس آیین نامه صادر شده، زوجین باید حداقل ۵ جلسه مشاوره زوج درمانی را بگذرانند و چنانچه روانشناس، طلاق توافقی را به صلاح بداند، گواهی عدم انصراف از طلاق صادر می‌کند که براساس این گواهی، زوجین می‌توانند دادخواست طلاق توافقی را ثبت نمایند.

بسیاری از زوجین، از گرفتن نامه مشاوره بهزیستی در طلاق توافقی گله دارند. در واقع، موکلینی که به موسسات حقوقی مراجعه می‌کنند، اعلام می‌کنند که به انتهای زندگی مشترک رسیده‌اند و تمایلی به شرکت در جلسات مشاوره خانواده ندارند. گروه وکلای آپادانا ضمن این که طلاق را به عنوان امری نامطلوب قلمداد می‌کند، اما در برخی از زندگی‌ها تنها راه و بهترین چاره، طلاق توافقی است. به همین دلیل شرایطی فراهم شده است که بدون نیاز به حضور در جلسات مشاوره طلاق توافقی گواهی لازم صادر شود.

طلاق توافقی با وکالت نامه

ساده‌ترین و سریع‌ترین راه طلاق توافقی، گرفتن وکالت نامه طلاق از زوج است. بسیاری از زنان به دلیل نداشتن حق طلاق، در طرح دعوی طلاق دچار مشکل هستند. زیرا دلیل قانونی برای طلاق ندارند. در برخی از موارد، زوجین با یکدیگر توافق می‌کنند که در ازای بذل تمام یا بخشی از مهریه، حضانت و یا هر شرط دیگری، زوج به زوجه برای طلاق توافقی وکالت دهد. در وکالت نامه طلاق باید چند شرط رعایت شود تا طلاق به سرعت انجام شود که عبارتند از: بلاعزل بودن وکالت، حق اسقاط تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی، حق اجرای صیغه طلاق و حق تصمیم گیری در مورد حقوق زوجه شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و حضانت.

رجوع در طلاق توافقی

باید توجه داشت که رجوع به معنای مراجعه زوج به زوجه برای برگشتن به رابطه زوجیت است و باید در زمان عده صورت گیرد. اما در مورد طلاق توافقی نیز نکته بسیار مهم و ظریفی وجود دارد و آن این است که طلاق توافقی از گروه طلاق بائن (غیر قابل رجوع) است. بنابراین، چنانچه زوجین با یکدیگر بر سر رجوع توافق نمایند باید حتما دوباره با یکدیگر عقد نمایند.

طلاق توافقی در دوران بارداری

همانطور که در بخش‌های دیگر این مقاله گفته شد، یکی از مدارک لازم برای ثبت طلاق توافقی در شناسنامه، گواهی عدم بارداری زوجه است که برای زنان غیریائسه الزامی است. حال سوالی که در این زمینه وجود دارد این است که آیا طلاق توافقی در دوران بارداری نیز ممکن است یا خیر؟

باید گفت که طلاق توافقی در دوران بارداری نیز ممکن است، مشروط بر این که در مورد فرزند موارد ذیل تعیین تکلیف گردد:

  • ابتدا می‌بایست در فرم توافق مربوط به طلاق، نحوه زایمان و شخصی که پرداخت هزینه‌های آن را عهده‌دار است مشخص گردد.
  • حضانت فرزند و نیز ضامن پرداخت نفقه وی و میزان آن تعیین شود.

مطابق قانون، حضانت فرزند تا سن ۷ سالگی با مادر است. چنانچه پدر بخواهد حضانت فرزند را پس از تولد برعهده بگیرد، می‌بایست در فرم تفاهم طلاق توافقی این موضوع قید شود. همچنین اگر پدر در هنگام تولد فرزند در قید حیات نباشد، نفقه فرزند به عهده جد پدری است.

طلاق فوری

روند طلاق توافقی پروسه ای بمدت ۳ تا ۶ ماه را دارا خواهد بود اما با توجه به تبحر و تجربه وکلای سایت دادخواست ها این امکان تا ۲۰ روز نیز کاهش می یابد. در گذسته با توجه به عدم نیاز به طی مرحله مشاوره این زمان زیر یک هفته بود اما در حال حاضر کمترین زمان ۱۰ روز می باشد.

مراقب افراد سودجو در طلاق توافقی باشید! بسیاری افرادی که وکیل نیستند با تبلیغات دروغین، زمان‌های بسیار کوتاه (۲ الی ۳ روز) و هزینه های بسیار پایین و اظهار نفوذ در مراجع قضایی به دنبال جذب پرونده هستند که این امر موجب تضییع حق موکل می‌گردد. گروه وکلای آپادانا افتخار دارد که با بهره‌گیری از وکیل طلاق توافقی متخصص، مصلحت موکل را همیشه سرلوحه کار خود قرار داده است.

هزینه طلاق توافقی

گروه وکلای آپادانا با استفاده از وکلای متخصص در حوزه طلاق زمان پروسه را به شدت کاهش داده است. به همین منظور هزینه طلاق توافقی به شرح زیر است:

  • در صورتی که هر دو نفر زوجین وکالت دهند بسته به محل زندگی مشترک و دادگاه و …، هزینه طلاق توافقی مجموعا برای دو نفر ۸ میلیون تومان (شامل هزینه دادرسی، آزمایشگاه و …) می‌باشد.
  • در صورتی که یکی از زوجین وکالت دهد ۴ میلیون تومان
  • هزینه های فوق شامل هزینه محضر برای اجرای صیغه طلاق نمی‌باشد.
  • وکلای گروه آپادانا برای اجرای صیغه طلاق در دفتر ازدواج حاضر می‌گردند.

حذف نام همسر از شناسنامه در طلاق توافقی

حذف نام همسر از شناسنامه در طلاق توافقی تنها در صورتی امکان پذیر است که زوجه باکره باشد. چنانچه زوجه در حین زوجیت، بکارت خود را حفظ کرده باشد، طلاق توافقی از نوع خلع غیر مدخوله است و پس از صدور طلاقنامه می‌تواند با مراجعه به ثبت احوال و یا دفتر پیشخوان دولت، نسبت به حذف نم همسر از شناسنامه اقدام نماید. اگر زوجه باکره باشد، زوج نیز می‌تواند با همان حکم نسبت به حذف نام زن سابق خود مبادرت ورزد. اگر زن باکره نباشد، تنها پس از ازدواج دوم می‌توان نام همسر سابق را از شناسنامه خارج نمود.

طلاق توافقی در تهران

طلاق توافقی در تهران به دلیل جمعیت زیاد و انواع مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جزو پرونده‌های پرتراکم در دادگاه‌های تهران محسوب می‌شود. طلاق توافقی در تهران عمدتاً در مجتمع قضایی یک و دو، مجتمع قضایی شهید باهنر، مجتمع قضایی شهید مفتح و … رسیدگی می‌شود. وکلای زیادی به عنوان وکیل طلاق توافقی در شهر تهران مشغول فعالیت هستند. باید توجه داشت که طلاق توافقی در تهران با شهرهای دیگر متفاوت است. زیرا هم تعداد پرونده‌ها و هم تعداد مجتمع‌های قضایی، شعبات و وکلای شاغل در این حوزه با همه شهرها متفاوت است و همین طور خوشبختانه یا متاسفانه نسبت به سایر شهرها این گونه پرونده‌ها به لحاظ زمانی با سرعت بیشتری انجام می‌شود. به همین جهت بسیاری از زوجین در شهرهای دیگر تمایل ندارند که طلاق توافقی در تهران انجام دهند.

طلاق توافقی برای شهرستانی‌ها

همانطور که گفته شد در شهر تهران با توجه به حجم پرونده‌های طلاق توافقی و تعداد زیاد مجتمع‌های قضایی و خانواده و نیز شعبات رسیدگی، پرونده‌های طلاق به صورت منظم رسیدگی می‌شود. اما بسیاری از موکلین گروه حقوقی آپادانا در تماس‌های خود اعلام می‌کنند که در شهرهای محل سکونت آن‌ها زمان رسیدگی به پرونده‌های خانواده و به خصوص طلاق توافقی به دلیل قوانین دست و پا گیر و گاها کمبود شعبه و …. بسیار طولانی است.

به همین جهت به دنبال پیدا کردن وکیل طلاق توافقی متخصص در شهر تهران هستند. در پاسخ به این عزیزان باید گفت، با توجه به طرح تحول قوه قضاییه و الکترونیکی شدن بسیاری از فرایندها از جمله اخذ وکالت، امکان انجام طلاق توافقی شهرهای دیگر در تهران نیز وجود دارد. برای این منظور کافی است که هر دوی زوجین با مراجعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی نسبت به ثبت نام در سامانه ثنا اقدام نمایند.

به همین منظور، موکلین عزیز می‌توانند با تماس با دفتر و نیز اطلاع از نحوه عقد قرارداد و ارجاع پرونده به وکیل، طلاق توافقی خود را در تهران و بدون دغدغه انجام دهند.

شرایط و مراحل

در تهران، عموم زوجینی که به دنبال طلاق توافقی هستند، می‌خواهند این کار توسط وکیل انجام شود. زیرا عموما همگی شاغل بوده و ساعات کاری به گونه‌ای است که امکان دوندگی در دادگاه‌ها به خصوص در یک بازه زمانی سه الی چهار ماهه را ندارند. به همین دلیل طلاق توافقی عموما توسط وکیل انجام می‌شود. بنابراین شرایط طلاق توافقی به این شکل است که:

  • ابتدا زوجین برای طلاق توافقی به یک موسسه حقوقی و یا دفتر وکالت مراجعه می‌کنند.
  • توافقات میان زوجین توسط وکیل طلاق توافقی و یا یک مشاور حقوقی متخصص مکتوب می‌شود.
  • دادخواست طلاق توافقی یا طلاق از سمت زوجه ثبت و براساس آدرس‌های مندرج در ثنای زوجین به مجتمع قضایی مربوطه ارجاع می‌شود.
  • وکیل  با مراجعه به شعبه مربوطه و ارائه مدارک و نیز توافقنامه زوجین و نیز طی مراحل داوری، موجبات صدور رای را فراهم می‌کند.

طلاق توافقی در تهران در صورتی که توسط وکیل انجام شود، حدود ۱۰ تا ۴۵ روز زمان می‌برد. در صورتی که زوجین خود اقدام به انجام طلاق نمایند، معمولا ۴ الی ۶ ماه باید منتظر صدور رای باشند.

آخرین وضعیت

با توجه به شرایط خاص شهر تهران معمولا هر از گاهی آیین‌نامه هایی برای تغییر روند طلاق توافقی تهران اجرایی می‌گردد. به طور مثال از آذر ۹۷، در روند پرونده‌های تهران لزوم مراجعه زوجین به مراکز غربالگری بهزیستی و انجام مشاوره روانشناختی قبل از طلاق اجرایی گردید.

موضوعی که از چند سال قبل در سایر شهرهای کشور به صورت پایلوت در حال اجرا بود. با شروع دوره ریاست حجت الاسلام رئیسی و اهتمام ایشان به شوراهای حل اختلاف برای کاهش پرونده های جاری در دادگاه‌‌ها، طی آیین نامه ای، پرونده های طلاق توافقی در تهران پس از ثبت دادخواست، ابتدا به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شوند.

بنابراین وضعیت طلاق در رصد مسئولین قوه قضاییه قرار دارد و قطعاً در ماه‌ها و سال‌های آتی برنامه‌های ویژه‌ای برای پرونده‌های طلاق خواهند داشت.

ده اشتباه رایج در طلاق توافقی

طلاق توافقی مانند هر دعوی حقوقی دیگری دارای الزاماتی است که گاها برخی افراد به دلیل عدم آگاهی حقوقی دچار اشتباه می‌شوند. ده اشتباه رایج در طلاق توافقی عبارتند از:

  •  بذل مهریه

برای طلاق توافقی حتما باید کل مهریه بذل شود: نه به هیچ عنوان نیازی به بخشش کل مهریه نیست، بلکه تابع توافق طرفین است. بنابراین براساس توافق زوجین در طلاق، زن می‌تواند کل مهریه خود را دریافت کند، یا بخشی را دریافت و مابقی را بذل کند و یا کل مهریه را بذل نماید. البته باید به این نکته توجه کرد که معمولا اقایان تمایل دارند که برای انجام طلاق توافقی، زن مهریه خود را ببخشد. حتی برخی مردان این موضوع را اهرم فشار نموده تا بتوانند به توافق بهتری دست پیدا کنند. اما این موضوع ابدا به این معنا نیست که قانون زن را اجبار به بذل مهریه می‌نماید. در مورد طلاق با وکالت نامه نیز، چنانچه زن حق اخذ مهریه را داشته باشد، باز هم نیاز به بذل کل مهریه نیست.

  • نفقه و اجرت المثل

زن باید حتما نفقه، اجرت المثل و سایر حقوق خود را ببخشد: الزامی در بخشش حقوق زن در طلاق توافقی وجود ندارد و تابع توافق طرفین است. در مورد نفقه و اجرت المثل، معمولا به دلیل اختلاف خیلی زیاد ارزش ریالی آن‌ها با مهریه، خود زنان نیز به دنبال دریافت آن‌ها نیستند. علاوه بر این، چنانچه زن تا قبل از طلاق توافقی اقدامی در جهت گرفتن نفقه و اجرت المثل ننموده باشد و در منزل زوج ساکن بوده باشد، معمولا نفقه معوقه به وی تعلق نگرفته و صرفا مستحق دریافت نفقه ایام عده است. به همین دلیل مقدار ریالی آن در حدی نیست که بخواهد توافقات مربوط به طلاق را تحت تاثیر قرار دهد.

  • قطعیت طلاق

رای طلاق به معنای طلاق است: خیر! تا زمانی که ثبت طلاق در شناسنامه انجام نشود، هنوز طلاق رخ نداده است. از تاریخ صدور قطعیت رای، سه ماه برای ثبت در شناسنامه فرصت وجود دارد. به طور کلی، دادنامه طلاق توافقی همان دادنامه عدم سازش است و با دادنامه طلاق متفاوت است. اعتبار گواهی عدم امکان سازش از زمان قطعیت سه ماه است. فرایند طلاق،  یک فرایند قانونی شرعی است و باید هر دو مرحله به طور کامل طی شود تا رابطه زوجیت میان دو طرف به پایان برسد. در واقع دادگاه، با صدور رای بر مبنای قانون به دفترخانه اجازه می‌دهد تا صیغه شرعی طلاق را میان دو طرف جاری سازد.

  • قیمت بروز مهریه

در تعیین نحوه پرداخت مهریه، امکان قید قیمت روز سکه در تعیین اقساط وجود دارد: با توجه به این که قیمت روز سکه همواره در حال تغییر است نمی‌توان اقساط مهریه را درصدی از قیمت روز سکه تعیین کرد. در واقع باید مبلغ اقساط معین باشد. اما می‌توان درصد افزایش سالیانه به دلیل جبران تورم برای آن مبلغ درنظر گرفت.

  • بارداری در طلاق

اگر زن هنگام طلاق توافقی باردار باشد، امکان طلاق وجود ندارد: خیر، اگر وضعیت زایمان، حضانت و نفقه فرزند مشخص شود، می‌توان صیغه طلاق را جاری نمود. به طور کلی، آزمایش عدم بارداری برای این موضوع انجام می‌شود که در صورت وجود جنین، پس از تولد وی پدر و مادر وی مشخص باشند و از لحاظ حقوقی نوزاد متولد شده به حقوق دست پیدا کند.

  • وکالت زن در طلاق توافقی

در طلاق توافقی با وکالتنامه، زن به تنهایی می‌تواند برای طلاق اقدام نماید: خیر! با توجه به این که زن وکیل مع الواسطه مرد است، باید حتما وکیل پایه دادگستری به عنوان وکیل زوج انتخاب گردد. در واقع وکالت زن، یک وکالت مدنی است و با آن وکالت نامه امکان طرح دعوی در محاکم قضایی و حضور به جای موکل توسط زن وجود ندارد.

  • حذف نام همسر از شناسنامه

پس از ثبت طلاق توافقی، می‌توان اسم همسر را از شناسنامه حذف کرد: چنانچه زوجه باکره نباشد، امکان حذف نام همسر از شناسنامه وجود ندارد. مگر این که هر کدام از زوجین اقدام به ازدواج مجدد کنند و پس از ثبت ازدواج، می‌توانند نام همسر سابق را حذف کنند.

  • رجوع از بذل مهریه

زن هر زمان بخواهد می‌تواند از بذل مهریه خود رجوع کند: خیر! هم زن و هم مرد فقط در زمان عده طلاق می‌توانند رجوع کنند و رجوع مرد منوط به رجوع زن به مهریه بذل شده است.

  • عودت هدایا

در طلاق توافقی، باید تمامی هدایای داده شده مخصوصا طلاها به یکدیگر عودت داده شود: الزامی برای این موضوع وجود ندارد. رویه بر این است که طلاهای داده شده به زن پس از عقد متعلق به خود اوست. اما زوجین می‌توانند در مورد این مساله با یکدیگر توافق کنند.

  • مدت زمان طلاق

طلاق توافقی سریع انجام می‌شود: طلاق توافقی سریع‌ترین نوع طلاق است، اما به این معنا نیست که خیلی سریع انجام می‌شود. چنانچه زوجین خود اقدام به طلاق کنند حدود سه الی چهار ماه زمان می‌برد. البته این پروسه در گروه وکلای آپادانا حدود ۲۰ روز به طول می‌انجامد.

طلاق توافقی به نفع مرد است یا زن؟

هنگام طلاق، هم مرد و هم زن حقوق و تکالیفی دارند که باید قبل از اجرای صیغه طلاق انجام دهند. این که طلاق توافقی به نفع مرد است یا زن کاملا به میزان این حقوق و تکالیف بستگی دارد. به طور مثال مردی که باید ۱۰۰۰ سکه بهار آزادی را به عنوان مهریه به همسر خود بپردازد، دعوی طلاق از سمت زوج، راهکار مناسبی برای جدایی نیست. زیرا باید مرد برای طلاق باید حق و حقوق همسر خود را به طور کامل پرداخت نماید. بنابراین، می‌توان در یک نگاه کلی گفت که طلاق توافقی در شرایطی زیر به نفع زن است:

  • زن حق طلاق ندارد و به موجب وکالت نامه یا شرط ضمن عقد این حق به وی داده نشده است.
  • مهریه برای زن اولویت ندارد و طلاق از هر چیزی برای وی مهم‌تر است.
  • حضانت فرزندان با خود اوست و یا اصراری بر گرفتن حضانت ندارد.
  • زن به همسر خود خیانت و شوهر مدارک لازم برای شکایت رابطه نامشروع از وی دارد.
  • زوجه قصد خروج از کشور یا مهاجرت دارد و این موضوع برای وی حیاتی است.

شرایط مطلوب طلاق توافقی برای مرد :

  • مهریه زوجه زیاد باشد و زن بخواهد در قبال طلاق توافقی کل یا بخش زیادی از مهریه خود را به زوج بذل کند.
  • چنانچه حضانت فرزندان با مرد باشد و یا اصراری بر گرفتن حضانت نداشته باشد.
  • مرد به همسر خود خیانت کرده یا جرم دیگری مانند ضرب و جرح همسر خود را مرتکب شده باشد و زن در ازای طلاق توافقی به همسر خود رضایت دهد.

نحوه حذف نام همسر سابق از شناسنامه پس از طلاق توافقی

قانونگذار به جهت رعایت مصلح زوجین پس از طلاق و کاهش آسیب‌های روانی ناشی از آن برای حذف نام همسر سابق از شناسنامه، شرایطی را درنظر گرفته است. در مورد نحوه حذف نام همسر سابق از شناسنامه پس از طلاق توافقی باید گفت که:

چنانچه زن در هنگام طلاق توافقی، باکره باشد، باید قبل از صدور حکم به پزشکی قانونی مراجعه کرده و گواهی بکارت دریافت نماید. در این صورت، در حکم دادگاه، نوع طلاق، خلعی غیرمدخوله درج گردیده و به همین سبب هم زن و هم مرد با استناد به همین حکم می‌توانند درخواست حذف نام همسر از شناسنامه را داشته باشند.

در صورتی که زن باکره نباشد، پس از ثبت طلاق توافقی تا زمانی که ازدواج مجدد نکرده باشد، نمی‌تواند نام همسر سابق خود را حذف نماید.

آیا پس از طلاق زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند؟

مطابق با قانون مدنی، شرط ارث بردن زن و مرد از یکدیگر، وجود رابطه زوجیت دائمی میان آن‌هاست. در واقع چنانچه زن و مرد با یکدیگر در عقد دائم باشند و یکی از آن‌ها فوت کند، دیگری از وی ارث می‌برد. اما در برخی از شرایط، پس از طلاق هم ممکن است زن و شوهر از یکدیگر می‌برند. یکی از سوالاتی که موکلین عزیز دارند آن است که آیا پس از طلاق توافقی زن و شوهر از یکدیگر ارث می‌برند؟

برای پاسخ به این سوال، باید گفت در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند، تحت شرایط زیر از یکدیگر ارث می‌برند:

  • چنانچه مرد، همسر خود را با طلاق رجعی مطلقه نماید و هر یک از آ‌ن‌ها قبل از اتمام مدت عده فوت کنند، دیگری از وی ارث می‌برد.
  • چنانچه زن و شوهر با طلاق توافقی که از جمله طلاق‌های بائن محسوب می‌شود، از یکدیگر جدا شوند، از یکدیگر ارث نخواهند بود.

تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی

در مراحل رسیدگی به هر پرونده‌ای از جمله طلاق توافقی، پس از صدور رای بدوی، هر کدام از طرفین که اعتراض به رای دارند، می‌توانند ظرف مدت ۲۰ روز از ابلاغ رای، نسبت به تجدید نظر خواهی از رای اقدام کنند. پس از صدور رای تجدید نظر نیز، ۲۰ روز از تاریخ ابلاغ رای فرصت وجود دارد که با اعتراض هر یک از طرفین پرونده به دیوان عالی کشور ارسال گردد.

در مورد طلاق توافقی باید گفت که معمولا زوجین به دلیل تفاهمی که در مورد خود طلاق دارند، پس از مذاکره و حل مسائل فی مابین، دیگر نیازی به اعتراض تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی در طلاق توافقی نخواهند داشت. بنابراین، می‌توانند یکی از حالت‌های زیر انتخاب کنند تا پرونده طلاق توافقی خود را هر چه سریع‌تر به اتمام برسانند.

  • بدون حضور وکیل

چنانچه خودشان و بدون استفاده از وکیل طلاق توافقی، اقدام کرده‌اند، پس از طی مراحل مشاوره و ثبت دادخواست و نهایتا پس از صدور رای باید هر دو به شعبه صادر کننده رای مراجعه نموده و رضایت خود را نسبت به حکم اعلام نمایند. با این کار حکم بدوی در همان ابتدا قطعی شده و دیگر هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند به حکم طلاق توافقی صادر شده اعتراض نمایند. اگر هر کدام از طرفین، این اعلام رضایت را انجام ندهد، ۴۴ روز از تاریخ ابلاغ باید صبر نمود تا در صورت عدم اعتراض هر یک از طرفین، حکم قطعی شود. تا زمانی که قطعیت حکم صادر نشود، نمی‌توان برای اجرای صیغه طلاق به دفتر خانه مراجعه نمود.

  • با حضور وکیل

اگر از وکیل طلاق توافقی برای این امر استفاده می‌کنید، می‌توانید با دادن حق اسقاط تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی از وی بخواهید که پس از صدور رای، با تایید حکم از جانب موکل، قطعیت حکم را بگیرد. باید توجه داشت که در این حالت باید هر دو طرف وکیل طلاق توافقی داشته باشند. معمولا در مراجعه به دفاتر وکالت و یا موسسات حقوقی از جمله گروه وکلای آپادانا، دو وکیل برای پرونده طلاق توافقی شما انتخاب می‌شود. چنانچه یکی از طرفین، فقط وکیل بگیرد، طرف مقابل باید در تمام مراحل دادرسی از جمله ثبت دادخواست و داوری و … حضور داشته باشد و تایید رای را خودش امضا کند و در صورت عدم حضور وی باید ۴۴ روز صبر گردد. پس بهتر است از جانب دو طرف وکیل بگیرید.

  • با وکالت از سمت زوج

معمولا برخی از زنان به جهت محکم کاری و اطمینان از انجام پروسه طلاق توافقی از شوهر خود، وکالت طلاق دریافت می‌کنند. در هنگام تنظیم وکالت طلاق، باید حتما توجه شود که در قسمت حدود اختیارات، حق تجدیدنظر خواهی و فرجام خواهی و نیز اسقاط آن درج شده باشد، تا بتوانید از جانب شوهر خود نیز حکم را قطعی کنید. البته این کار توسط وکیل زوج انجام می‌شود.

نحوه طلاق توافقی برای ایرانیان خارج از کشور

با توجه به درخواست موکلین عزیز خارج از کشور در این بخش، نحوه طلاق توافقی برای ایرانیان خارج از کشور توضیح داده شده است. بسیاری از افرادی که از ایران خارج شده‌اند چه برای اقامت دائم و چه موقت، در هنگام طلاق توافقی دچار سردرگمی می‌شوند. برای حل این سردرگمی موارد ذیل را به خاطر داشته باشید:

  • چنانچه فردی که از ایران خارج شده، تابعیت کشور مقصد را ندارد، برای قانونی نمودن طلاق خود باید از طریق دادگاه‌های ایران اقدام نماید. با توجه به این که اعلام وکالت به تازگی از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود، می‌بایست حتما سامانه ثنا داشته باشید. اگر قبل از خروج از کشور، در سامانه ثنا ثبت نام نکرده‌اید، بهتر است به اعطای وکالت کاری به شخصی مورد اعتماد از وی بخواهید تا با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی، شما را در این سامانه ثبت نام نماید.
  • با ثبت نام در سامانه ثنا، به راحتی با اعطای وکالت به وکیل طلاق توافقی می‌توانید از وی بخواهید با ثبت دادخواست طلاق توافقی، مراحل طلاق را برای شما انجام دهد. در این حالت، مراحل طلاق توافقی کاملا مشابه آن چیزی است که در این صفحه توضیح داده شده است. پس از صدور حکم دادگاه، سه ماه فرصت دارید تا حکم را اجرا و در شناسنامه‌های ایرانی خود وارد نمایید و سپس مدارک طلاق را به کنسولگری ایران در کشور محل اقامت خود ارائه داده تا مدارک ترجمه گردیده و به اطلاع کشور مقصد نیز برسد.

چنانچه تابعیت کشور دوم را اخذ کرده‌اید و یا مراحل طلاق توافقی را مطابق قوانین کشور دوم انجام داده‌اید، به جهت آن که پس از ورود مجدد به ایران دچار مشکل نشوید، می‌بایست از یک وکیل بخواهید که با طرح دادخواست تنفیذ طلاق توافقی، طلاق صادر شده در کشور دوم را در ایران نیز رسمیت بخشد و در شناسنامه‌ها وارد شود.

قانون جدید طلاق توافقی

با توجه به رویکرد جدید و مهم قوه قضاییه در دوره جدید ریاست حجت الاسلام رئیسی مبنی بر کاهش تعداد پرونده ها در محاکم قضایی، پرونده های طلاق توافقی نیز از این امر مستثنی نیست. در واقع رویکرد جدید قوه قضاییه آن است که با طولانی تر شدن مراحل طلاق از آمار این پرونده ها در مجتمع های قضایی کاسته شود. به همین منظور، در قانون جدید و رویه ای که برای این گونه پرونده ها درنظر گرفته می‌شود، در بسیاری از دادگاه ها، دعاوی طلاق توافقی و نیز طلاق از سمت زوج یا زوجه ابتدا به شورای حل اختلاف ارجاع می‌شود تا در صورت امکان، پرونده با سازش زوجین مختومه گردد.

صرف نظر از آن که آیا این روش در کاهش پرونده های طلاق توافقی موثر خواهد بود یا خیر، این امر موجب طولانی‌تر شدن این گونه پرونده ها خواهد بود. در ماه‌های اخیر زمان انجام پرونده های طلاق توافقی از حدود یک هفته به حدود یک ماه رسیده و همین امر موجب نارضایتی برخی از زوجین شده است.

بنابراین، شاید بهتر باشد که با بازنگری اساسی در قانون جدید طلاق توافقی به یک راه حل منطقی و اساسی در این زمینه دست یافت. چرا که برخی از زوجینی که به مرحله طلاق می‌رسند، به هیچ عنوان حاضر به بازگشت نیستند. بنابراین، طولانی ‌تر شدن این پروسه، صرفا موجب اطاله دادرسی و به وجود آمدن بسیاری از مشکلات روحی، عاطفی و اجتماعی برای زوجین می‌گردد.

طلاق توافقی بدون مشاوره

بسیاری از موکلین از گروه وکلای آپادانا سوال می‌کنند که آیا طلاق توافقی بدون مشاوره امکان پذیر است؟ همانطور که قبلا ذکر شد، از آذر ماه سال ۱۳۹۷، فرایند مشاوره قبل از طلاق برای پرونده‌های طلاق توافقی در تهران اجباری شده است. هر چند که این موضوع در شهرستان‌ها از سال‌های پیشتر نیز مرسوم بوده است.

بسیاری زوجینی که تصمیم نهایی خود را در مورد طلاق گرفته‌اند، از فرایند انجام مشاوره بسیار ناراضی هستند. چرا که موجب طولانی شدن فرایند طلاق می‌شود. صرف نظر از میزان کارایی مشاوره های قبل از طلاق باید گفت که قطعا مشاوره دارای مزایا و همینطور معایبی است. قطعا برای زوجینی که به دلایل پیش پا افتاده و سطحی و یا حتی مقطعی به دنبال طلاق هستند، مشاوره می‌تواند شرایط بهتری را ایجاد کند و شاید از بروز یک طلاق اشتباه جلوگیری کند. اما در مواردی که زوجین به طور کامل از لحاظ روحی و عاطفی از یکدیگر جدا شد‌ه‌اند و یا ادامه زندگی مشترک به دلایل مختلف موجب آسیب‌های جبران ناپذیر می‌شود، شاید طلاق توافقی بدون مشاوره و در سریع‌ترین زمان بتواند این مشکلات را تا حد زیادی کاهش دهد.

گروه وکلای آپادانا برای افرادی که به دنبال طلاق توافقی بدون مشاوره هستند، راهکارهایی دارد که در صورت تمایل می‌توانید از طریق مشاوره حقوقی تلفنی و یا حضوری از آن‌ها مطلع شوید.

اذن پدر دختر در طلاق توافقی

در طلاق توافقی پس از آن که زوجین مراحل دادگاهی را به پایان رساندند و یا رای عدم سازش صادر گردید، مدت سه ماه از تاریخ قطعیت حکم فرصت دارند که هر دو یا وکلایشان برای اجرای صیغه طلاق به دفتر ازدواج و طلاق مراجعه کنند. برخی از مردم فکر می‌کنند که اذن پدر دختر در طلاق توافقی الزامی است. در واقع پدر دختر باید سند طلاق را امضا نماید. برخی دیگر این تصور را دارند که چنانچه زوجه باکره باشد، اذن پدر در طلاق توافقی واجب است.

در پاسخ به این سوال باید گفت که اذن پدر دختر در طلاق توافقی الزامی نیست. چنانچه دختر غیر باکره باشد، ولایت پدر ساقط می‌گردد. همچنین قانون در مورد طلاق دختر باکره ساکت است. به عبارت بهتر، هیچ ماده قانونی که تصریح نماید، برای طلاق دختر باکره اذن پدر لازم است، وجود ندارد. بنابراین در این نوع طلاق، به هیج عنوان اذن پدر الزامی نیست.

البته برخی از دفترخانه های طلاق و ازدواج به جهت رعایت مصلحت و یا جلوگیری از اختلاف و یا ایجاد مانع برای ثبت طلاق ممکن است که از زوجین بخواهند که برای ثبت طلاق توافقی حتما پدر دختر حضور داشته باشد. اما این موضوع وجاهت قانونی ندارد و چنانچه زوجین به دفتر دیگری مراجعه کنند، می‌توانند طلاق خود را ثبت کنند.

ثبت طلاق توافقی

یکی از مواردی که زوجین همیشه در مورد آن دغدغه دارند، فرایند ثبت طلاق توافقی است. به همین جهت، در مورد این موضوع و نحوه انجام آن در این قسمت صحبت می‌کنیم. به طور کلی، ثبت این نوع طلاق پس از قطعیت حکم طلاق قابل انجام خواهد بود. در واقع پس از صدور رای عدم سازش و نیز طی مواعد قانونی مربوط به اعتراض تجدید نظر خواهی و فرجام خواهی که ۴۴ روز می‌باشد، حکم قطعی شده و شعبه بدوی صادر کننده رای، نامه قطعیت حکم و معرفی زوجین به دفترخانه را صادر می‌کند.

فرایند ثبت طلاق توافقی می‌بایست با حضور هر دو زوجین انجام پذیرد، مگر آن که:

  • زوجین هر دو به وکلای خود اختیار اجرای صیغه طلاق را داده باشند. در این صورت، وکلا این کار را انجام خواهند داد.
  • زوج به زوجه وکالت طلاق داده باشد. در این شرایط، زوجه به تنهایی می‌تواند، صیغه طلاق را اجرا نماید.

معمولا شعبات دادگاه، نامه معرفی به دفترخانه را به صورت کلی صادر می‌کنند تا زوجین برای اجرای طلاق به هر دفترخانه‌ای که مدنظر داشتند مراجعه کنند. هر چند که برخی از شعب نامه را برای یک دفترخانه خاص صادر می‌کنند. ثبت طلاق از روز صدور گواهی قطعیت می‌بایست ظرف سه ماه صورت گیرد.

معایب طلاق توافقی بدون وکیل

برخی از زوجین به دلیل عدم توانایی مالی، عدم اعتماد به وکلا و موسسات حقوقی و نیز متکی بودن به توانایی‌های خود ترجیح می‌دهند که طلاق توافقی بدون وکیل را انتخاب کنند. به همین دلیل، اگر به آمار با نگاه تیزبینانه نگریسته شود، خواهید دید که عمده پرونده های طلاق توافقی بدون وکیل ثبت و رسیدگی می‌گردند.

صرف نظر از مشکلات اقتصادی باید گفت که حرفه وکالت مانند هر کار دیگری، نیازمند تخصص است. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که چرا باید برای پرونده‌ای مانند طلاق توافقی که هر دو نفر با یکدیگر توافق دارند، هزینه وکیل پرداخت کنند؟ جواب این سوال را می‌توان از افرادی پرسید که در پروسه انجام طلاق خود به دلیل ناآگاهی بخشی از حقوق خود را از دست داده‌اند و به همین جهت پس از طلاق، دچار مشکلات عدیده‌ای دارند و باید این رنج را سال‌ها و شاید تا آخر عمر تحمل کنند.

بهترین کار این است که قبل از انجام هر عمل قضایی از جمله طلاق توافقی حداقل از یک وکیل مشاوره حقوقی دریافت کنید. پرونده‌ای مانند طلاق توافقی به دلیل آن که چندین پرونده مانند مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت، جهیزیه و … را در خود دارد، اهمیت بسیار فراوانی دارد. اصل حضور وکیل در زمان تنظیم توافقنامه میان زوجین اهمیت دارد. جایی که همه حقوق طرفین در آن لحاظ می‌گردد. بنابراین، می‌توان گفت معایب طلاق توافقی بدون وکیل عبارتند از:

  • از بین رفتن تمام یا بخشی از حقوق در نتیجه عدم آگاهی به مسائل حقوقی
  • طولانی شدن روند پرونده و احتمال از بین رفتن توافق
  • تلف شدن وقت زوجین در راهروی دادگاه‌ها و مراجع قضایی
  • افزایش استرس و دغدغه موکلین

تنظیم توافقنامه طلاق توافقی توسط وکیل

اگر شما از آن دسته از زوجین هستید که در مورد حقوق خود در زمان طلاق، نمی‌توانید به یک نقطه مشترک برسید، بهتر است این کار را به وکیل طلاق توافقی بسپارید. زوجین زیادی وجود دارند که در مورد مسائل مختلف مخصوصا مهریه و حضانت نمی‌توانند به یک توافق دو جانبه برسند. این موضوع در سال‌های اخیر به دلیل افزایش قیمت سکه و بالارفتن سرسام‌آور ارزش مهریه بانوان، بسیار سخت‌تر هم شده است.

تنظیم توافقنامه طلاق توافقی توسط وکیل مزایای بسیاری دارد. اولین و مهمترین مزیت این است که وکیل با توضیح کامل شرایط و قانون در مورد هر یک از حقوق زوجین، موجب می‌شود که آن‌ها درک درست‌تری از حقوق خود و نحوه رسیدن به آن‌ها داشته باشند. بسیاری از عقاید افراد در نتیجه مشاوره حقوقی درست، اصلاح می‌گردد. به طور مثال برخی از مردان فکر می‌کنند که در صورت خیانت، زن حق گرفتن مهریه ندارد و یا برخی از زنان فکر می‌کنند که می‌توانند تمامی اموال مرد را بدون توجه به مستثنیات دین توقیف کنند. وکیل با توضیح درست هر یک از حقوق و نیز رویه دادگاه‌ها و مراجع قضایی، موجب می‌شوند تا زوجین نگاه واقع‌بینانه‌تری به مساله طلاق توافقی داشته باشند.

همچنین حضور یک فرد ثالث که بیرون ماجرا قرار دارد و از طرفی به قانون مسلط است، باعث می‌شود که زوجین از وی حرف شنوی بهتری داشته باشند و این توافق با شرایط بهتری شکل بگیرد. معمولا زوجین، به دلیل فشار و تنش روانی ناشی از اختلافات و خود مساله طلاق، امکان مذاکره و گفتگو بدون وجود فرد ثالث را ندارند.  به همین جهت توصیه می‌گردد برای تنظیم توافقنامه حتما به وکیل مراجعه کنید.

قبض های مهریه در طلاق توافقی

در برخی موارد برخی از زوجین توافق می‌کنند که مهریه به صورت اقساطی و براساس سکه پرداخت شود. به طور مثال، زوج متعهد می‌گردد که هر شش ماه یک بار یک سکه تمام بهار آزادی به زوجه تسلیم کند. در این شرایط، پس از صدور رای طلاق توافقی و مراجعه به دفترخانه، زوجین باید به اندازه تعداد اقساط درنظر گرفته شده، از دفترخانه قبض دریافت کنند. این قبض‌ها توسط مرد امضا شده و تحویل زوجه می‌گردد.

متاسفانه بعضی از زوجین در هنگام مکتوب کردن توافقات به تعداد اقساط و در نتیجه قبض‌هایی که باید صادر شود، دقت نمی‌کنند. هر قبض هزینه‌ای بسته به دفترخانه بین ۴ تا ۷ هزار تومان هزینه دارد. به طور مثال اگر مهریه زنی ۱۰۰۰ سکه باشد و در طلاق توافقی، این موضوع قید شود که هر سه ماهی یک بار یک ربع سکه باید پرداخت شود، تعداد قبض‌ها ۴۰۰۰ عدد خواهد بود. بنابراین، اگر هزینه هر قبض را ۵۰۰۰ تومان درنظر بگیریم، جدا از هزینه اجرای صیغه طلاق، برای قبض‌ها باید حدود ۲۰ میلیون تومان پرداخت شود. در نتیجه زوجینی که توان پرداخت ندارند، از ثبت طلاق باز می‌مانند.

بنابراین قبل از آن که توافقی صورت گیرد، حتما به تعداد اقساط توجه کنید تا درگیر مشکلات مربوط به قبض نشوید.

طلاق توافقی در تهران صرفا در مجتمع قضایی خانواده یک و دو

براساس آخرین تغییرات انجام شده در حوزه های قضایی شهر تهران، دادگاه خانواده مجتمع قضایی شهید باهنر تهران، حذف و در مجتمع قضایی خانواده یک (شهید محلاتی) و مجتمع قضایی خانواده دو (ولنجک) ادغام گردید. اکثریت شعبات و نیز مناطق تحت نظر دادگاه باهنر به مجتمع قضایی خانواده دو واقع در ولنجک منتقل گردید. بنابراین انجام طلاق توافقی در تهران صرفا در این دو مجتمع یاد شده صورت می پذیرد.

این تغییر از ابتدای اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۲ اعمال شده و تمامی دادخواست های طلاق توافقی ثبت شده در تهران به این دو مجتمع قضایی ارجاع می شوند. در سال های گذشته، دادگاه خانواده مجتمع فضایی مفتح نیز به دادگاه ولنجک منتقل شده بود.

طلاق توافقی دختران ۱۸ سال

یکی از سوالاتی که برای برخی از موکلین گروه حقوقی آپادانا وجود دارد آن است که آیا دختران زیر ۱۸ سال میتوانند از همسر خود طلاق توافقی بگیرند؟ در واقع آیا برای طلاق توافقی این دختران، اذن پدر لازم است یا خیر؟

در پاسخ باید گفت، دختران زیر ۱۸ سال با توجه به این که در هنگام ازدواج باید حکم رشد داشته باشند، بنابراین پس از عقد، دیگر برای انجام طلاق نیازی به حضور پدر خود ندارند. حتی برای اجرای صیغه طلاق نیز در دفتر خانه نیز حضور پدر الزامی نخواهد بود. اما چنانچه دختر در هنگام طلاق باکره باشد، برای ازدواج مجدد و یا حتی خروج از کشور نیازمند اذن پدر می باشد.

طلاق توافقیوکیل اسلامشهروکیل ثبتیوکیل حقوقیوکیل خانوادهوکیل کیفریوکیل ملکی

بهترین وکیل اسلامشهروکیل اسلامشهروکیل ثبتی اسلامشهروکیل حقوقی اسلامشهروکیل خانواده اسلامشهروکیل کیفری اسلامشهروکیل ملکی اسلامشهر

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *